FILMHUIS GOUDA

Jan Sierhuis zelfportret

Terwijl hij werkt aan zijn laatste zelfportret vertelt de hoogbejaarde, expressionistische schilder Jan Sierhuis in deze documentaire over zijn bewogen leven. Een kleurrijk verhaal vol mooie anekdotes.
Jan Sierhuis (Amsterdam, 1928) groeit op in de Jordaan tijdens de crisisjaren. Wanneer hij veertien is wordt zijn tekentalent opgemerkt door Nico Vroom, directeur van de prestigieuze Rijksacademie van beeldende kunsten, en krijgt hij een beurs. De avondopleiding maakt hij niet af – door zijn afkomst voelt hij zich er niet thuis, maar hij gebruikt die jaren wel om een eigen stijl te ontwikkelen. Later raakt Sierhuis betrokken bij kunstenaars uit de Cobragroep, zoals Karel Appel, Constant en Corneille. Willem Sandberg, de legendarische museumdirecteur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, ziet veel in het bijzondere talent van Sierhuis en koopt zijn schilderijen, wat weer een belangrijke impuls is voor zijn carrière die de kunstenaar vervolgt in Parijs – in de jaren vijftig en zestig hét Mekka van de kunst. Ook komt hij veel in Barcelona, waar hij gefascineerd raakt door de Flamenco. In JAN SIERHUIS ZELFPORTRET reizen we met hem terug naar zijn ateliers. ‘De Flamenco bevat alles van het leven’, is een gevleugelde uitspraak van de Amsterdammer, die zichtbaar geniet als gitarist Eric Vaarzon Morel voor hem speelt. Fotograaf Marte Visser debuteert met deze documentaire als filmmaker. Het is fascinerend om te zien hoe het zelfportret waaraan Sierhuis werkt steeds meer vorm en kleur krijgt, terwijl we kunnen genieten van zijn smakelijke verhalen over zijn turbulente leven.

duur
80 min.

  • vrijdag 24 november 2017, om: 19:00
  • zondag 26 november 2017, om: 20:00
  • zaterdag 2 december 2017, om: 18:30

Tulipani

Het Nederlands Film Festival opende afgelopen september met TULIPANI, de nieuwe film van Oscar-winnaar Mike van Diem. Een soms sprookjesachtig drama over een Zeeuwse boer die in de jaren vijftig zijn geluk zoekt in Italië.
De boerderij van de eigenzinnige boer Gauke komt tijdens de watersnoodramp van 1953 onder water te staan. Die nacht besluit hij dat het genoeg is geweest: zijn kinderen zullen nooit meer natte voeten hebben. Wat hij dan nog niet weet is dat zijn vrouw net zwanger is geraakt. Even zo soepel verkoopt hij de volgende ochtend zijn boerderij en stapt hij op de fiets, met een zak tulpenbollen als bagage. Het warme zuiden is zijn doel en zodra Gauke een huis heeft gevonden kan zijn vrouw Ria overkomen. In Zuid-Italië bouwt hij aan de rand van een klein dorp zijn bestaan op als tulpenboer. Al snel krijgt hij er te maken met plaatselijke maffiosi die protectiegeld eisen. Gauke gaat de strijd aan met de maffia, maar verdwijnt uiteindelijk spoorloos. Het verhaal van TULIPANI wordt dertig jaar later verteld door Gauke’s dochter Anna (Ksenia Solo). Zij reist na de dood van haar Italiaanse moeder in 1980 vanuit Canada terug naar Zuid-Italië. Ze wil er de as uitstrooien van haar moeder, maar ook haar familiegeschiedenis uitpluizen. Anna weet namelijk zeker dat haar overleden moeder niet haar biologische moeder was. In haar speurtocht stuit ze op een oude maffiabaas en krijgt ze te maken met een politie-inspecteur (Giancarlo Giannini) die de ware toedracht van Gauke’s verdwijning moet zien te achterhalen. Van Diem schakelt in TULIPANI niet alleen heen en weer tussen heden en verleden, maar ook tussen luchtige Italiaanse komedie en melancholisch drama. Een bijzondere prestatie, zeker als je weet dat Van Diem dit filmproject moest vlottrekken nadat de beoogde regisseur Marleen Gorris afhaakte door een burn-out.

cast
Gijs Naber, Ksenia Solo, Giancarlo Giannini

duur
90 min.

Loveless

Voor deze film is er geen treffender titel denkbaar: LIEFDELOOS – ja, met hoofdletters. Dat lot treft Aleksej, het zoontje van Boris en Zhenya die in een heftig ruziënde scheiding liggen. Voor hem is er geen plaats meer in hun leven.
De schooldag zit er op voor de 12-jarige Aleksej. Door het bos loopt hij naar huis en sluit zich op in zijn kamer. Daar kijkt hij naar de vrolijk buiten spelende kinderen. Was hij maar één van hen… Zijn leventje is verre van vrolijk. Zijn moeder ziet hem liever gaan dan komen, kleineert hem en snauwt hem voortdurend af. Ze heeft andere, belangrijker dingen aan haar hoofd en richt zich op haar eigen toekomst nu haar man voor een andere vrouw is gevallen. Wanneer Aleksej ’s avonds de stille getuige is van de zoveelste ruzie tussen zijn ouders en hem duidelijk wordt dat geen beiden zich om hem wil bekommeren, neemt hij een besluit. Het zegt genoeg dat zijn moeder pas twee dagen later van school moet horen dat haar zoontje is verdwenen. Nee, ze was niet thuis, moet ze toegeven, de schoonheidssalon en haar nieuwe vriend eisten haar aandacht. De gealarmeerde politie is nog niet bereid iets te ondernemen en verwijst de ouders naar een vrijwilligersclub die een zoekactie op poten zet. Ook na dagen blijkt Aleksej onvindbaar en lopen hoopvolle sporen dood. De ouders zoeken mee en realiseren zich gaandeweg wat ze hun kind hebben aangedaan. Of toch niet? LOVELESS is na THE RETURN, THE BANISHMENT, ELENA en LEVIATHAN de vijfde lange speelfilm van Andrey Zvyagintsev. De Rus slaagt er opnieuw in ons mee te voeren in een intriest sociaal drama dat in wonderschone beelden is vastgelegd.

cast
Yanina Hope, Maryana Spivak, Aleksey Rozin

duur
127 min.

  • vrijdag 24 november 2017, om: 15:30
  • woensdag 29 november 2017, om: 20:30
  • zaterdag 2 december 2017, om: 15:00
  • zondag 3 december 2017, om: 20:00

A family quartet

In deze documentaire zien we hoe muziek zich in de haarvaten van een vierkoppig gezin heeft genesteld. Hun familieleven plooit zich vooral om de jongste, het viooltalent Noa Wildschut.
Met een moeder als vioolpedagoog en een vader als altviolist bij het Radio Filharmonisch Orkest groeien de twee zusjes Avigal en Noa op tussen de klanken van strijkers. En is de piano in huize Wildschut eerst nog een soort klimtoestel, wanneer de klep opengaat klinken ook daar de eerste noten onder de kinderhanden. Het wordt ze met de paplepel ingegoten, de liefde voor muziek maken. Een filmpje uit het familie-archief toont een aandoenlijk optreden van de zusjes. Het publiek: hun liefhebbende, trotse, stimulerende maar nooit dwingende ouders. Plezier in musiceren, daar gaat het om. Filmmaker Simonka de Jong kwam in aanraking met het muzikale gezin door haar musicerende zoontje. Gefascineerd door het spel van Noa op een voorspeelavond vroeg ze zich af wat voor impact zo’n aankomend talent heeft op een gezin. Wat betekent het voor het dagelijks leven? Wat moet wijken of wat krijgt juist voorrang? Hoe bewaak je een zo’n normaal mogelijk leven van kinderen? A FAMILY QUARTET is een registratie van drie jaren (Noa is dan 11-14 jaar), doorsneden met oude familiefilmpjes. Ze hebben het getroffen, de twee zusjes. Met de kansen die ze krijgen en met veel inzet omarmen, en waarbij ze als pubers nu hun eigen weg volgen. Van veel tegenspoed bleef het gezin verstoken: het grootste ‘drama’ is een geblesseerde wijsvinger, waardoor Noa belangrijke concerten moest missen. Maar die zullen er nog genoeg komen, wereldwijd en met grote namen.

duur
90 min.

  • zondag 26 november 2017, om: 11:00
  • maandag 27 november 2017, om: 20:30

Cargo

De Vlaamse filmmaker Gilles Coulier roept in CARGO een authentiek beeld op van een vissersgezin dat ten onder dreigt te gaan. Familiebanden, verantwoordelijkheid, traditie en moraal zijn de thema’s in dit zorgvuldig gecomponeerde drama.
Het zijn zwijgzame mannen met baarden, de drie broers van een vissersfamilie in Oostende. Alleen het hoognodige wordt gezegd, áls het al wordt gezegd. Zelfs na het dramatische ongeluk van hun overboord geslagen vader wordt er weinig uitgewisseld, terwijl er toch heel wat te bespreken valt. Wat blijkt? Hun bedrijf zit aan de grond. De vissersboot moet een nieuwe motor hebben, maar de bank wil geen lening verstrekken omdat de schulden al behoorlijk zijn opgelopen. Eigenlijk rest er maar één oplossing: hun boot De Broodwinner moet verkocht worden. Dat betekent geen brood meer op de plank, en nog erger: het is de teloorgang van hun eeuwenoude familiebedrijf. Terwijl de vader in coma thuis ligt, zoekt zijn oudste zoon Jean (Sam Louwyck) naar een uitweg. Intussen moet het dagelijks leven doorgaan, zeker voor zijn 8-jarige zoontje Vico. Broer Francis (Wim Willaert) die bij hen woont, zorgt met liefde voor het jongetje, maar naast de familieperikelen heeft hij nog andere zorgen aan zijn kop: hij worstelt met zijn geaardheid – geen sinecure in dit traditionele mannenbolwerk. Broer William (Sebastien Dewaele) woont elders, in een oude caravan. Hij voelt zich betrokken bij de familie, maar wordt door Jean op afstand gehouden vanwege zijn criminele verleden. Drie verschillende karakters die het toch samen moeten zien te rooien in hun overlevingsstrijd. CARGO is een intens drama, uitstekend vertolkt door door de wol geverfde acteurs. Ook visueel word je erbij gesleurd: je ruikt bijna de zee, de vis en de stookolie.

cast
Sam Louwyck, Wim Willaert, Gilles De Schryver

duur
100 min.

De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.