FILMHUIS GOUDA

De wilde stad

Als je wilde dieren wilt bekijken ga je toch op safari? Helemaal niet nodig! Deze inspirerende en luchtige documentaire, die je blik verruimt, laat zien dat zelfs een stadse omgeving een rijkdom aan wilde natuur bezit.
Deze film van regisseur Mark Verkerk is het slotdeel van een trilogie over de Nederlandse natuur. Met DE NIEUWE WILDERNIS (Gouden Kalf 2013) bracht Verkerk ons héél dicht bij de natuur in en rond de Oostvadersplassen. In HOLLAND – NATUUR IN DE DELTA (2015) zette hij Nederland als waterland op het doek, met zowel aandacht voor waterwerken als de natuur. En met DE WILDE STAD laat Verkerk zien dat ook een stad – hij koos voor Amsterdam – een wilde natuur heeft, al zou je daar niet zo snel bij stilstaan. Als natuurliefhebber zoek je toch de bossen op, de zee en de duinen, de Wadden? Juist deze verrassende invalshoek is al een reden – voor jong en oud – om de film te gaan zien: je gaat de stad en haar omgeving met andere ogen waarnemen, je leert écht kijken en even stil te staan. Niet om je smartphone te raadplegen, maar om dat meerkoetje, die rivierkreeft of een vlucht spreeuwen te volgen. Het Cruijff-citaat waarmee de film opent is dan ook treffend: ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt.’ DE WILDE STAD heeft een andere vorm dan zijn voorgangers, het is meer een filmisch essay. We worden op sleeptouw genomen door Abatutu, een pratende kater met de stem van Martijn Fischer – de gelijkenis met KEDI dringt zich zomaar op. Als een ware stadsgids vertelt Abatutu over zijn diergenoten, zoals de reiger, vleermuis, halsbandparkiet, pad, slechtvalkrat en vos, en over hun interactie met de mens. regie: Mark Verkerk

duur
85 min.

  • dinsdag 24 april 2018, om: 14:00
  • vrijdag 27 april 2018, om: 21:45
  • zondag 29 april 2018, om: 11:00

The Florida project

In dit warme sociale drama brengt de zesjarige Moonee samen met haar moeder Halley de zomer door in een motel naast Disneyland. Ze verblijven daar niet als toerist, maar uit financiële noodzaak. Halley is namelijk net haar baan als stripper kwijtgeraakt.
Moonee (een indrukwekkend filmdebuut van Brooklynn Prince) weet zich prima te vermaken met haar zomervriendjes Jancey en Scooty rondom het lila geverfde motel. Ze hangen voor de tv, kopen een ijsje en beloeren de andere hotelgasten. Maar door haar losgeslagen gedrag – als een soort Pippi Langkous in overdrive – komt ze herhaaldelijk in aanvaring met het plaatselijke gezag. Met name met motelhouder Bobby (prachtrol van Willem Dafoe, genomineerd voor een Oscar) die probeert de regels te handhaven. Hij heeft echter een maar een zwak voor Moonee en Halley en ziet daardoor het nodige door de vingers. De vraag is wel hoe lang de situatie nog kan voortduren, ook al doordat de nogal onvolwassen Halley iedereen tegen zich in het harnas jaagt. Ze is 22 en wil ook wel eens een wat lol kunnen beleven, maar dat blijkt niet altijd samen te gaan met verantwoord ouderschap. THE FLORIDA PROJECT is geen documentaire, maar verwijst wel degelijk naar de vuige realiteit. Zo werden de opnames geschoten in een werkelijk bestaand motel, de Magic Castle Inn in Kissimmee, Florida. Volgens internetrecensies is het een nogal verlopen hotel dat niet al te hoge eisen stelt aan de hygiëne – maar wel met vriendelijk en welwillend personeel. Ook de geportretteerde armoedeval is true to American life. Toch is THE FLORIDA PROJECT zeker geen film om depressief van te worden. ‘De toon blijft grotendeels zonnig en rebels’, schreef de Belgische krant De Morgen. ‘De camera hobbelt niet rauw op de schouder, maar zwaait filmisch over de grond.’

cast
Brooklynn Prince, Bria Vinaite, Willem Dafoe

duur
115 min.

Phantom thread

Daniel Day-Lewis wordt als de beste acteur van zijn generatie beschouwd. In PHANTOM THREAD schittert hij in wat waarschijnlijk zijn laatste grote rol is, want Day-Lewis heeft zijn pensioen aangekondigd. Hij speelt de starre, hypersensitieve Reynolds Woodcock, couturier van het gelijknamige modehuis in het Londen van de jaren vijftig.
Rust en routine zijn de sleutelwoorden in ‘the House of Woodcock’ en wee degene die zich daar niet aan houdt. Menige verovering van de overigens verstokte vrijgezel Reynolds heeft het veld moeten ruimen door geluiden te maken bij het ontbijt. Zus Cyril (een glansrol van Lesley Manville), die de zakelijke belangen van het bedrijf behartigt, ziet het als haar levenstaak Reynolds te beschermen zodat hij zich volledig op zijn creaties kan richten. Zij regeert met ijzeren vuist. Maar dan ontmoet hij in een afgelegen hotel serveerster Alma (Vicky Krieps). Zij is geïmponeerd door zijn eetlust, hij ziet in haar zijn muze met de ideale maten. Het duurt dan ook niet lang of Alma maakt haar entree in the House. Anders dan haar voorgangsters probeert Alma haar plaats in het huis en in zijn hart te veroveren door Reynolds koppig te trotseren en zijn zwakke plekken te vinden. Wat volgt is een schitterend kat-en-muisspel vol liefde en overgave, jaloezie, bijgeloof en perfectionisme. Alma en Reynolds zijn aan elkaar gewaagd – een fantastische acteerprestatie van deze jonge Luxemburgse actrice. Regisseur Paul Thomas Anderson (THERE WILL BE BLOOD, THE MASTER, MAGNOLIA) plaatst PHANTOM THREAD in de jaren vijftig in de hogere kringen van Londen en heeft zijn drama weer tot in de puntjes verzorgd – terecht kreeg de film een Oscar voor beste kostuums.

cast
Vicky Krieps, Daniel Day-Lewis, Lesley Manville

duur
130 min.

  • dinsdag 24 april 2018, om: 20:30
  • donderdag 26 april 2018, om: 20:30
  • vrijdag 27 april 2018, om: 19:00
  • zondag 29 april 2018, om: 16:00
  • maandag 30 april 2018, om: 20:30

Film stars don’t die in Liverpool

Hollywoodactrice Gloria Grahame krijgt eind jaren zeventig als 55-jarige een relatie met beginnend acteur Peter Turner, die dertig jaar jonger is. In 1981 keert ze – ernstig ziek – terug naar zijn huis in Liverpool.
Actrice Gloria Grahame (Annette Bening) speelt in de jaren vijftig samen met Humphrey Bogart en James Stewart in veel Hollywoodfilms. Maar ze past niet in het studiosysteem en na enkele stukgelopen huwelijken plus een schandaal met een minderjarige jongen trekt ze naar Europa. Ze gaat in London wonen, waar ze zich wil aansluiten bij het Royal Shakespeare Theatre. In haar pension maakt ze kennis met Peter Turner (Jamie Bell van BILLY ELLIOT) uit Liverpool, die wil doorbreken als acteur. Ondanks het leeftijdsverschil krijgen ze een gepassioneerde liefdesrelatie die enkele jaren duurt. Ze leven samen in Europa en de VS, maar de affaire houdt geen stand. Gloria gedraagt zich als een diva, is manipulatief en verzwijgt dat ze kanker heeft. Peter accepteert haar nukken lang, maar kiest uiteindelijk toch voor zijn eigen acteercarrière in Engeland. In 1981 komt Gloria op bezoek in Liverpool en wordt liefdevol opgenomen in Peter’s ouderlijk huis. Zijn ouders (Julie Walters en Kenneth Cranham) accepteren haar en ze wordt goed verzorgd. Dat is nodig, want ze blijkt ernstig ziek en moet veel rusten. Peter houdt nog steeds van haar en het doet hem verdriet om haar zo te zien lijden. FILM STARS DON’T DIE IN LIVERPOOL is gebaseerd op een autobiografisch boek van Turner uit 1987. Pas dertig jaar later is het bewerkt tot een film, waarin de ijzersterke Bening en Bell laten zien hoe vergankelijk roem is en dat liefde geen (leeftijds)grenzen kent. 

cast
Jamie Bell, Julie Walters, Annette Bening

duur
106 min.

  • woensdag 25 april 2018, om: 20:30
  • vrijdag 27 april 2018, om: 15:30
  • zaterdag 28 april 2018, om: 21:15
  • dinsdag 1 mei 2018, om: 20:30
  • zaterdag 5 mei 2018, om: 18:30
  • zondag 6 mei 2018, om: 20:00
  • dinsdag 8 mei 2018, om: 14:00

Doof kind

Is het een handicap om doof te zijn? In de documentaire DOOF KIND van Alex de Ronde laat zijn zoon Tobias zien dat het voor hem absoluut niet geldt. Hij redt zich prima en stelt zich positief op.
Vanaf zijn geboorte in 1989 is Tobias doof, maar het gezin ziet dat niet als een probleem. Iedereen leert gebarentaal en de communicatie gaat meestal soepel. Natuurlijk zijn er weleens moeilijke momenten (bij de tandarts), maar er zijn ook voordelen (niet in de rij staan bij bezoek aan een pretpark). De film laat zien hoe Tobias zijn jeugd goed is doorgekomen, hij is slim en opgewekt. We zien familiefilmpjes uit zijn jeugd, hij heeft een goede band met zijn oudere, horende broer Joachim. Zijn moeder overlijdt al jong, maar vader en de jongens zijn sterk en houden zich staande. Tobias gaat studeren op Gallaudat, de enige dovenuniversiteit ter wereld, in Washington DC. Hij maakt vrienden, gaat naar feestjes en raakt verliefd op Christina, een meisje uit Zweden. Terug in Nederland wordt hij docent Nederlandse Gebarentaal voor dove en horende studenten. Regisseur Alex de Ronde maakt met deze documentaire zijn debuut. Eerder produceerde hij twee films. Bovendien is hij directeur/programmeur bij Het Ketelhuis in Amsterdam. Hij maakte van DOOF KIND een liefdevol, aangrijpend portret met humor, bijvoorbeeld als Tobias enkele moppen in gebarentaal vertelt. De docu ging in oktober in première op het IDFA en won daar de Publieksprijs met een score van 9,4. Tobias houdt een pleidooi voor zijn leven als dove. ‘Ik heb de horende wereld niet nodig’, zegt hij. Het liefst wil hij later dove kinderen krijgen die in een dovengemeenschap opgroeien. Hij voelt zich daar prima thuis, zo blijkt uit deze positieve film.

cast
Tobias de Ronde, Joachim de Ronde

duur
71 min.

  • zaterdag 28 april 2018, om: 18:30
  • zondag 29 april 2018, om: 20:00
Gesponsord
De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.