FILMHUIS GOUDA

Arctic

Midden in een kille ijsvlakte op de Noordpool ligt een neergestort vliegtuig. Wanhopig maar ordelijk schrijft de enige overlevende, piloot Overgård (Mads Mikkelsen), iets met koeienletters in de sneeuw: ‘SOS’.
Overleven, dat is Overgård’s enige doel. Zijn honger stilt hij met zelf gevangen vis, die hij rauw eet. Enige warmte vindt hij in het wrak van zijn vliegtuig waar hij ook veilig is voor hongerige ijsberen. Wanneer eindelijk een helikopter nadert – een opkomende sneeuwstorm in het kielzog – lijkt zijn beproeving voorbij. Ongelukkigerwijs stort deze bij de landingspoging door de harde wind neer, waarmee Overgård’s laatste hoop op redding in de grond wordt geboord. Tot overmaat van ramp zal blijken dat de enige overlevende continu buiten bewustzijn is. Daarmee komt ook nog eens de zorg voor deze vrouw op zijn schouders te rusten. Als uitweg lijkt een riskante tocht over het ijs, in barre omstandigheden, nu onontkoombaar. ARCTIC werd vorig jaar voor het eerst vertoond op het filmfestival in Cannes en is geregisseerd door de Braziliaanse YouTube-ster Joe Penna. Dat het een debuutfilm betreft zal weinig mensen opvallen; de fraaie manier waarop Penna de on-vergevingsgezindheid van de natuur weet vast te leggen getuigt van veel talent. Het meest in het oog springend is de acteerprestatie van Mads Mikkelsen; hij slaagt er moeiteloos in zonder woorden – de film kent immers amper een dialoog – zowel het onbaatzuchtige personage als de benarde situatie waarin deze zich bevindt, over te brengen. De Volkskrant bestempelde de film dan ook als een ‘fenomenale onemanshow’.

cast
Mads Mikkelsen, Maria Thelma Smáradóttir

duur
98 min.

  • woensdag 22 mei 2019, om: 20:30
  • zaterdag 25 mei 2019, om: 18:30

The aftermath

In dit romantische historische drama voelen twee eenzame zielen zich tot elkaar aangetrokken tegen de achtergrond van een vernietigd Hamburg in de nasleep van de tweede Wereldoorlog. Naar de bestseller van Rhidian Brook.
1946. De Engelse kolonel Lewis Morgan (Jason Clarke) handhaaft de orde onder de morrende bevolking van een totaal platgebombardeerde stad. Hij overziet het de-nazificatie-proces en spoort gewelddadige, berouwloze Hitleraanhangers op. Wanneer zijn mooie, broze vrouw Rachel (Keira Knightley) zich vanuit Engeland bij hem voegt – zij hoopt hun bekoelde relatie nieuw leven in te blazen – wordt voor hen een niet-gebombardeerd huis geconfisqueerd. Het is de enorme klassieke villa van de gevoelige en kunstminnende architect Stefan Lubert (Alexander Skarsgård) – waarschijnlijk geen nazi, want Bauhaus-aanhanger – waar hij samen met zijn adolescente dochter Frieda woont. Hoewel Rachel het smaakvol ingerichte huis bewondert, wantrouwt ze Duitsers, schuldig als ze zijn aan groot verdriet, en ze is zeker niet van plan hen als gelijke te behandelen; iets wat evenzeer geldt voor de gemiddelde Duitser richting de Engelsen. Lewis daarentegen heeft genoeg oorlog van dichtbij meegemaakt om te begrijpen dat iedereen verliezer is. Hij heeft dan ook het fatsoen Stefan en Frieda op de zolder van het huis te laten wonen, in plaats van in een opvangkamp, een keuze die niet zonder consequenties blijft. Overwinnaar en overwonnene onder één dak levert geheid spanningen op; dat geldt ook in de stad waar Duitsers overleven in ruïnes terwijl Engelsen genieten van het sjieke uitgaansleven. Maar voor meerdere betrokkenen verandert afkeer uiteindelijk in wederzijdse interesse en blijken dieptepunten kansen voor een nieuw begin, in dit prachtig geënsceneerde drama rond schuld en hartstocht.

cast
Keira Knightley, Ned Wills, Pandora Colin

duur
109 min.

  • dinsdag 21 mei 2019, om: 14:00

C’est ça l’amour

Regisseur Claire Burger levert met het ontwapenende C’EST ÇA L’AMOUR een intiem familiedrama af over liefde en opvoeding, en over verlies en loslaten.
Eerder maakte Burger PARTY GIRL dat in Cannes een gouden camera won. Net als haar debuut FORBACH speelt haar nieuwste film in haar gelijknamige geboortedorp aan de Frans-Duitse grens en put ze voor het verhaal uit haar eigen ervaring. Vijftiger Mario (Bouli Lanners) is getrouwd met Armelle en samen hebben ze twee puberende tienerdochters. Als Armelle hem na twintig jaar verlaat staat Mario er opeens alleen voor, wat hij niet onder ogen wil zien. Daarom sluit hij zich wat onwennig aan bij een lokaal theaterproject – zijn vrouw werkt er als lichttechnicus – in de hoop haar weer terug te winnen. Hij is nauwelijks opgewassen tegen Niki (17) en Frida (13), die worstelen met het vertrek van hun moeder en experimenteren met drugs, liefde en seksualiteit. Zowel de twee meisjes als hun vader weten niet goed hoe ze methun nieuwe situatie om moeten gaan. Na zijn vrouw dreigt Mario nu ook zijn dochters kwijt te raken. Ondanks alle goede bedoelingen en inzet verliest hij al snel de controle en van de weeromstuit leert hij dat liefde alleen niet genoeg is. De Belgisch-Franse Bouli Lanners – naast acteur ook regisseur – leeft zich zichtbaar helemaal uit op de vertolking van de kwetsbare en machteloze Mario. De dochters (de debuterende Justine Lacroix en Sarah Henochsberg) spelen naturel en gedrieën vormen ze een levensechte familie. De krachtige opera- en balletmuziek in de film mag niet onvermeld blijven.

cast
Bouli Lanners, Justine Lacroix, Sarah Henochsberg

duur
98 min.

  • dinsdag 21 mei 2019, om: 20:30
  • maandag 27 mei 2019, om: 20:30
  • vrijdag 31 mei 2019, om: 15:30
  • zaterdag 8 juni 2019, om: 18:30
  • zondag 16 juni 2019, om: 11:00

Grâce à Dieu

François Ozon, enfant-terrible van de Franse cinema, maakte een verrassend ingetogen film over seksueel misbruik en macht binnen de katholieke kerk, gebaseerd op ware feiten.
Zakenman Alexandre (Melvil Poupaud) – gelovig en netjes getrouwd – is in zijn jeugd jarenlang misbruikt door een priester. Op een dag komt hem tot zijn verbijstering ter ore dat deze Bernard Preynat in Lyon nog steeds bijbelles geeft aan minderjarigen. Wanneer hij kardinaal Philippe Barbarin hiermee confronteert, stelt deze zich welwillend op, maar verklaart ook droogjes dat de zaak grâce à dieu (godzijdank) verjaard is. Alexandre vindt in François (Denis Ménochet) een eerste medestander. Samen richten ze de belangenorganisatie La parole libérée (Het bevrijde woord) op en zoeken daarmee de publiciteit. Zo komen ze in aanraking met Emmanuel (Swann Arlaud). Dat de misdaad tegen hem nog niet verjaard is biedt de mogelijkheid – uiteindelijk samen met zeventig anderen – priester Preynat aan te klagen. In deze integere film komt ook de teleurstelling van de slachtoffers in hun ouders sterk naar voren. De ontwikkelingen volgend, verschoof tijdens het filmen de aandacht stapsgewijs van Alexandre via François naar Emmanuel. Om te onderstrepen dat dit in werkelijkheid gebeurde, liet Ozon de namen van de daders ongewijzigd. Nog voor de première in Berlijn, waar hij een Zilveren Beer won, probeerde de priester tevergeefs te voorkomen dat de film werd uitgebracht. Na de gerechtelijke uitspraak – de kardinaal gold inmiddels als medeplichtig – paste Ozon meteen de aftiteling aan – ‘zo heet van de naald kan cinema zijn’, zoals de Volkskrant opmerkte.

cast
Melvil Poupaud, Denis Ménochet, Swann Arlaud

duur
137 min.

  • maandag 20 mei 2019, om: 20:30
  • zondag 26 mei 2019, om: 20:00
  • zondag 2 juni 2019, om: 16:00
  • dinsdag 11 juni 2019, om: 14:00

Eighth Grade

De vijftienjarige Kayla Day zit ietwat klungelig maar vol goede moed voor haar camera te vloggen: ‘Wees jezelf!’ adviseert zij haar volgers. Dat blijkt ook voor Kayla zelf makkelijker gezegd dan gedaan.
EIGHTH GRADE doet wellicht een doorsnee coming-of-age-verhaal vermoeden, maar niets is minder waar. Bo Burnhams aandoenlijke debuutfilm schetst op komische wijze een accuraat beeld van de puberwereld anno nu. Kayla’s digitale persoonlijkheid staat in schril contrast met hoe ze zich in het echt presenteert. Waar andere scholieren worden gelauwerd als atletisch en spraakzaam, wordt Kayla tot haar ongenoegen gekenschetst als stille muis. Ook thuis wordt ze – onafscheidelijk van haar smartphone met oortjes – continu opgeslokt door de wondere wereld van social media en biedt zo haar alleenstaande vader amper toegang tot haar leven. Tegen haar verwachting in wordt Kayla onbedoeld uitgenodigd op de pool party van het populairste meisje van de klas. Daarvoor moet ze echter wel al haar onzekerheden in één klap overwinnen.Regisseur en scenarist Bo Burnham (28) maakte op zestienjarige leeftijd naam als YouTuber. Via liveshows ontpopte hij zich vervolgens tot succesvol cabaretier en bewijst nu zijn talent voor film. Over zijn inspiratie vertelde hij The Hollywood Reporter: ‘Als je door het oppervlak heen kijkt en je niet alleen op viral content richt, is het internet een bron van menselijkheid.’ Dit aspect weet Burnham op briljante wijze vast te leggen en toont zich daarmee een stem van zijn generatie en diens worsteling met social media. Als kijker kruip je helemaal in de huid van Kayla (een fantastisch ongemakkelijk-lijfelijke rol van Elsie Fisher), een puber zoals we dat zelden zien in een film.

cast
Elsie Fisher, Josh Hamilton, Emily Robinson

duur
93 min.

Gesponsord
De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.