FILMHUIS GOUDA

Shoplifters

Deze Gouden Palm-winnaar in Cannes gaat over een Japanse familie in een kleine ruimte, die een klein meisje van de straat liefdevol opneemt. Ze gaat meedoen met de dagelijkse winkeldiefstal. Een warm en fijnzinnig familiedrama.
De familie Shibata woont in één kamer en bestaat uit vader Osabu (Lily Franky), moeder Nobuyo (Sakura Ando), haar zusje Aki, zoon Shota en oma Hatsue. Ze leven van het pensioen van oma en de geringe opbrengst van de baantjes van Nobuyo in een wasserij en Aki in een peepshow. Ook Osabu werkt af en toe als arbeider op een bouwplaats. Vader en zoon plegen zo nu en dan winkeldiefstallen. Op een dag vinden ze in de buurt een verwaarloosd en mishandeld klein meisje, Yuri. Zij wordt zonder problemen opgenomen in het gezin en helpt na een tijdje mee bij het stelen. Regisseur Hirokazu Koreeda (NOBODY KNOWS, STILL WALKING) schreef ook het scenario en baseerde dat op krantenartikelen over arme gezinnen. Zoals in al zijn films spelen ook in SHOPLIFTERS de familieverhoudingen de hoofdrol. Ondanks hun moeilijke woonsituatie heeft het gezin plezier en vinden ze warmte bij elkaar. De winkeldiefstallen worden niet als een misdaad, maar als een noodzaak weergegeven. In het laatste deel zijn er enkele verrassende plotwendingen en blijkt dat de werkelijkheid anders is dan je eerder dacht. Subtiel wordt getoond dat de moderne Japanse maatschappij zijn schaduwkanten heeft. Ondanks dat wat wrange einde is SHOPLIFTERS een onderhoudend en opgewekt familiedrama.

cast
Kirin Kiki, Lily Franky, Moemi Katayama

duur
120 min.

  • woensdag 23 januari 2019, om: 20:30
  • zaterdag 26 januari 2019, om: 21:15
  • vrijdag 1 februari 2019, om: 15:30
  • dinsdag 5 februari 2019, om: 20:30

Los versos del olvido

LOS VERSOS DEL OLVIDO (de verzen van de vergetelheid) is een ode aan de menselijkheid. Een poëtische film, waarin de beheerder van een begraafplaats ergens in Latijns-Amerika zich laconiek maar vastberaden inzet om de doden een waardig afscheid te geven.
Op de afgelegen begraafplaats weet de bejaarde beheerder moeiteloos zijn weg. Hij verzorgt de planten en leidt familieleden naar hun geliefden ook als die al jaren geleden begraven zijn. In het mortuarium toont hij de lichamen die zijn binnengebracht aan mensen op zoek naar hun dierbaren. Met de grafdelver bespreekt hij de doden. Elk mens heeft zijn verhaal, vindt de grafdelver, en elk verhaal heeft een einde nodig. Je moet de doden eren door ze je te herinneren. De kalme sfeer op het kerkhof is bedrieglijk; in de buitenwereld heerst geweld en op de radio gonst het van hardhandig politieingrijpen bij demonstraties. Wanneer een paramilitaire eenheid de begraafplaats binnenvalt en het mortuarium claimt om burgerslachtoffers van de onlusten te verbergen, wordt de beheerder opgepakt en in de woestijn gedropt. Als hij na een moeizame reis terugkkeert krijgt hij te horen dat hij is ontslagen. In het mortuarium ligt nog het lichaam van één jonge vrouw en in stil verzet zet de beheerder alles op alles om haar een gepaste begrafenis te geven. LOS VERSOS DEL OLVIDO is het sfeervolle debuut van de Iraanse regisseur Alireza Khatami. De film draait voor hem om ‘de morele verplichting om ons het verleden te herinneren en ons te verzetten tegen de gewelddaad van het vergeten’. De opnamen vonden plaats in Chili. Dat levert een geslaagde mix op van verhalende cinema uit Iran en de magisch-realistische sfeer die we kennen uit Zuid-Amerika, afgewisseld met luchtige scènes over het doolhof van de bureaucratie.

cast
Juan Margallo, Tomás del Estal, Manuel Morón 

duur
92 min.

  • dinsdag 22 januari 2019, om: 14:00
  • maandag 28 januari 2019, om: 20:30

Liebe in den Gängen

Een levensmiddelengroothandel in de voormalige DDR is het decor voor een bijzondere film over liefde, vriendschap en eenzaamheid. Regisseur Thomas Stuber lijkt geïnspireerd door Kubrick’s 2001 A SPACE ODYSSEY, maar dan zonder de science fiction.
Na zijn ontslag uit de gevangenis krijgt de kleine crimineel Christian (Franz Rogowski) een kans om terug te keren in de maatschappij met een proefperiode bij een groothandel in Leipzig. Hij draait de nachtdiensten op de drankenafdeling en als hij na twee weken de vorkheftruck kan bedienen krijgt hij een vast contract. Zijn directe leidinggevende is Bruno (Peter Kurth), een wat oudere, rustige man die al snel sympathie opvat voor de stille en ondoorgrondelijke Christian en hem de kneepjes van het vak bijbrengt. Dwalend door de schaars verlichte gangen en de hoge stellingkasten krijgt Christian zijn vrouwelijke collega’s van de zoetwarenafdeling in het oog. Het is met name Marion (Sandra Hüller uit TONI ERDMANN) die hij stiekem bespioneert. Bij hun eerste ontmoeting naast het koffieapparaat is de toon van Marion nog koel en lichtspottend, maar gaandeweg raakt ze geïnteresseerd in Christian die met kleine attenties zijn gevoelens voor haar duidelijk wil maken. Collega’s verzekeren Christian dat hij wel een kans maakt, ook al is ze getrouwd – het schijnt een liefdeloos huwelijk te zijn – en het lijkt inderdaad wederzijds. Maar dan komt Marion plotseling niet meer opdagen... ‘LIEBE IN DEN GÄNGEN is goed gecast en mengt emotionele kaalslag en onmacht met sprankjes hoop’, aldus NRC Handelsblad.

cast
Franz Rogowski, Sandra Hüller, Peter Kurth

duur
125 min.

  • dinsdag 22 januari 2019, om: 20:30
  • zondag 27 januari 2019, om: 16:00

Mary Shelley

In dit kostuumdrama volgen we het wispelturige levensverhaal van schrijfster Mary Shelley, die tijdens de romantische cultuurbeweging van de 19e eeuw furore maakte met haar roman Frankenstein. Met een prachtige hoofdrol van Elle Fanning.
Mary Wollstonecraft Godwin (Fanning) is 16 jaar als ze op een feest in Schotland haar toekomstige vriend ontmoet: niemand minder dan de beroemde dichter Percy Bysshe Shelley heeft een oogje op haar. De interesse blijkt wederzijds: Mary verlaat al snel haar ouderlijk huis om met Percy op avontuur te gaan. Tijdens dit avontuur ontmoeten de twee vele schrijvers, waaronder dichter Lord Byron. Die daagt in 1816 zijn vrienden – waaronder Percy en Mary – uit tot het schrijven van een spookverhaal. Ironisch genoeg was het alleen Byrons arts John William Polidori die erin slaagde om een afgerond verhaal in te leveren. Maar het is uiteindelijk Mary die het meest succesvol zou zijn: zij zette indertijd namelijk de eerste stap naar haar beroemdste roman Frankenstein. Daarmee wordt overigens het verhaal achter de geboorte van dit meesterwerk tekortgedaan. Frankenstein is een resultaat van meerdere duistere kanten van Shelley. Zo had ze vaak te kampen met eenzaamheid en een gevoel van verlatenheid: haar relatie met Percy was moeizaam en ze had van jongs af aan haar moeder – de beroemde feminist Mary Wollstonecraft – verloren. In MARY SHELLEY lukt het de Saoedi-Arabische regisseur Haifaa Al-Mansour (WADJDA) deze aspecten uit Shelley’s leven mooi vast te leggen.

cast
Ben Hardy, Elle Fanning, Bel Powley

duur
121 min.

  • maandag 21 januari 2019, om: 20:30
  • zaterdag 26 januari 2019, om: 18:30

The best of IDFA 2018 – on tour

In dit meer dan vijf uur durende minifestival, met broodjes in de pauzes, kunt u zich onderdompelen in een selectie van het beste wat het Internationale documentaire-festival, afgelopen november in Amsterdam, te bieden had.
LOS REYES (CHI, DUI 2018), gepland als documentaire over de skate-scene in de Chileense hoofdstad Santiago, werd – en gelukkig maar – gekaapt door twee zwerfhonden, de doortastende teef Chola en de oudere Football. Over de problematische levens van de skaters horen we nog op de geluidsband, maar de fenomenale, dromerige beelden van deze bijna sprookjesachtige film zijn geheel gewijd aan het subtiele spel tussen de honden. • DON’T BE A DICK ABOUT IT (USA 2017) is een liefdevol portret van een opmerkelijke, roodharige tweeling, de een met een tv-obsessie, de ander met een hondenfobie. Het is een ode aan een warm Amerikaans gezinsleven met gekte, geruzie en broederlijke vriendschap. • ISLAND OF THE HUNGRY GHOSTS (DUI, GBR, AUS 2018) volgt de idealistische traumatherapeut Poh Lin op Christmas Island, waar Australië een berucht detentiekamp voor immigranten bestiert. Wat haar sessies kunnen betekenen in deze uitzichtloze hel vraagt ook zij zich af. Kalme registraties van gesprekken worden afgewisseld met beelden van de grote krabbentrek en de lokale Chinese gemeenschap die zich bekommert om oude geesten. • DE MAN DIE ACHTER DE HORIZON KEEK (NED 2018) is een persoonlijk onderzoek van filmmaker Martijn Blekendaal naar kunstenaar Bas Jan Ader, die in 1975 onderweg in een piepklein zeilbootje van Amerika naar Engeland op mysterieuze verdween.

duur
300 min.

Gesponsord
De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.