FILMHUIS GOUDA

Marvin ou la belle éducation

De tengere Marvin maakt geen makkelijke jeugd door. Hij groeit op in een ruw arbeidersgezin en de harde plattelandscultuur van de Vogezen. Een introductie tot toneelspelen biedt hem een nieuw perspectief en de brug naar de grote stad waar de vrijheid lonkt.
Thuis is de intelligente Marvin, tussen zijn zuipende vader, ruwe broer en slonzige moeder, een buitenbeentje met zijn tengere gestalte. En op school heeft een groepje pestkoppen al feilloos in de gaten waar hij zelf nog nauwelijks weet van heeft, namelijk dat hij homoseksueel is. Een nieuwe directrice van zijn school stimuleert hem zich aan te sluiten bij een toneelgroepje, wat een nieuwe wereld voor hem opent en tenslotte ook een weg biedt naar een bevrijdende toekomst in de grote stad, ver weg van zijn geboortegrond. Jaren later op de toneelacademie komt de jongvolwassen Marvin uit de kast, krijgt een relatie met de rijke Roland en vindt een nieuwe mentor in de docent Abel, die hem wegwijs maakt in Parijs en hem introduceert in het artistieke milieu. Daar krijgt hij onverwachte hulp van niemand minder dan actrice Isabelle Huppert  (die zichzelf speelt) als hij zijn jeugdervaringen wil gebruiken voor een toneelstuk. Regisseur Anne Fontaine (LES INNOCENTS, COCO AVANT CHANEL) schreef zelf mee aan het scenario van MARVIN OU LA BELLE éDUCATION, gebaseerd op het boek ‘Weg met Eddy Bellegueule’ van Edouard Louis, die overigens uit onvrede met het resultaat zijn medewerking introk. Het drama schakelt regelmatig tussen de jonge en de jongvolwassen Marvin en toont mooi de tegenstellingen tussen platteland en stad, tussen de arbeidersklasse en het intellectuele milieu én tussen homo’s en hetero’s.

cast
Finnegan Oldfield, Isabelle Huppert, Grégory Gadebois,

duur
115 min.

  • zondag 23 september 2018, om: 16:00
  • woensdag 26 september 2018, om: 20:30

Jeune femme

De Gouden Camera – één van de hoofdprijzen van Cannes – ging vorig jaar naar JEUNE FEMME van de Franse scenarist/regisseur Léonor Serraille. Terecht, want haar debuutfilm over een dolende Parijse vrouw met een identiteitscrisis is heel onvoorspelbaar, grappig én energiek.
31 jaar, rood haar en op zoek naar zichzelf. Waar kennen we dat van? Inderdaad: van het Britse drama DAPHNE, dat we vorig jaar vertoonden. Exact dezelfde synopsis gaat echter op voor JEUNE FEMME. Alleen heet de vrouw in kwestie nu Paula, woont ze in Parijs en is ze niet zo cynisch als voornoemde Daphne. Française Paula (geweldige rol van Laetitia Dosch – onthoud die naam) belandt in Parijs na een gefnuikte relatie met een oudere fotograaf in Mexico. Tien jaar lang was ze zijn muze en figureerde ze in zijn foto’s, totdat ze werd ingeruild voor een jonger fotomodel. Het maakt haar boos, emotioneel en tot een vat vol stemmingswisselingen, maar er is een verzachtende omstandigheid: Paula heeft een lichte psychische stoornis. ‘Ik ben niet erg slim’, zo noemt ze het zelf. Desondanks vindt ze al zoekend haar weg, onder andere dankzij een baantje op de lingerie-afdeling van een groot warenhuis, waar ze de aardige bewaker Ousmane leert kennen. Het opvallende van JEUNE FEMME is dat de film vrijwel volledig door vrouwen werd gemaakt – van cameravrouw tot editor, van regisseur tot hoofdrolspeelster. Anders dan in bijvoorbeeld JEUNE ET JOLIE van François Ozon (eveneens over een zoekende vrouw)is er daardoor gelukkig geen sprake van een male gaze, maar van een échte vrouwelijke blik. ‘A refreshingly invigorating and unvarnished character study, thrumming with anxious life. Bravo!’, aldus The Guardian in een vijf-sterren review.

cast
Laetitia Dosch, Souleymane Seye Ndiaye, Grégoire Monsaingeon

duur
97 min.

  • zaterdag 22 september 2018, om: 18:30
  • zondag 23 september 2018, om: 11:00
  • dinsdag 25 september 2018, om: 20:30

Tiempo compartido

Het paradijs binnen handbereik!’ Met deze slogan lokt het mega-resort Everfields het echtpaar Pedro en Eva samen met hun zoontje voor een droomvakantie naar Vistamar. Die droom krijgt daar echter een onheilspellende wending.
De toon wordt bij het begin al meteen gezet: bij hun aankomst blijkt dat het vakantieappartement van Pedro en Eva dubbel geboekt is. Het zijn de eerste scheurtjes in de vakantie-idylle en zo wordt TIEMPO COMPARTIDO (‘gedeelde tijd’) ook meteen heel letterlijk genomen: ondanks protesten van vooral Pedro trekt het gezin van ene Abel bij hen in. Eva en zoontje Raton passen zich snel aan en zien wel de voordelen van wat extra gezelschap, waar Pedro juist het gevoel krijgt de greep op zijn gezin te verliezen. Nadat hij gewond raakt tijdens een tennisles, krijgt hij medicijnen voorgeschreven met als mogelijk bijverschijnsel hallucinaties.Precies wanneer zijn ergernis en achterdocht een hoogtepunt bereiken, ontmoet hij Andrés. Na het overlijden van hun enige zoon zijn Andrés en zijn vrouw Gloria een nieuwe weg ingeslagen: werken op het resort Everfields. Zij stort zich vol overgave op haar werk als hostess, ambieert een carrière op de salesafdeling en volgt slaafs de opdrachten van haar Amerikaanse baas Tom (R.J. Mitte). Andrés is evenementenbegeleider en is na een zenuwinzinking afgedaald naar ‘het riool’ van het hotel, de onderaardse gangen waartoe het huishoudelijk personeel veroordeeld is. Hij voelt de nederigheid van zijn positie en is bang alles kwijt te raken.Pedro en Andrès raken ervan overtuigd dat er sinistere krachten aan het werk zijn in Everfields, dat argeloze vakantievierders manipuleert en indoctrineert en dat allemaal voor de lucratieve verkoop wordt tijd om Everfields te ontmaskeren!

cast
Luis Gerardo Mendez, R.J. Mitte, Cassandra Ciangherotti

duur
96 min.

  • maandag 24 september 2018, om: 20:30

The reports on Sarah and Saleem

In THE REPORTS ON SARAH AND SALEEM volgen we de Palestijnse broodleverancier Saleem en de Israëlische café-eigenaar Sarah. Het stel begint een riskante affaire in een periode waarin het conflict tussen Palestina en Israël verre van voorbij is.
Voor zijn werk levert Saleem brood af bij cliënten in Jerusalem. Een van hen is Sarah, de eigenaresse van een café, met wie al gauw een buitenechtelijke affaire ontstaat. Hun relatie valt echter niet diepgaand te noemen: ze lijken elkaar louter te ontmoeten zien voor seks. Buiten het bed – lees: Saleem’s ruime kofferbak – hebben ze vaker ruzie dan vrede. Dan pakt de Palestijnse overheid Saleem op vanwege hun relatie. Hij wordt ervan verdacht dat hij in plaats van brood Israëlische prostituees aflevert in Palestina. Met behulp van een Palestijnse ambtenaar komt Saleem wel snel vrij, maar zijn geheim is nu wel bekend bij Mahmood, de broer van zijn vrouw. Daarnaast beginnen de Israelieers Saleem ervan te verdenken dat hij terroristen rekruteert in Israel, waaronder Sarah. En laat haar echtgenote nou net een hoge positie bekleden binnen de Israëlische veiligheidsdiensten… ‘Buitenechtelijke relaties zijn waarschijnlijk al voor teveel films de basis geweest’, aldus The Hollywood Reporter. ‘Maar in THE REPORTS ON SARAH AND SALEEMgeeft de Palestijnse regisseurMuayad Alayan een bijzondere nieuwe draai aan het genre tussen-de-lakens.’

cast
Maisa Abd Elhadi, Mohammad Eid, Kamel El Basha

duur
127 min.

  • zondag 23 september 2018, om: 20:00

Den skyldige (The Guilty)

Politieman Asger Holm is tijdelijk overgeplaatst naar de alarmdienst als hij een gekidnapte vrouw aan de lijn krijgt. Hiermee start een psychologische thriller die met minimale middelen een maximale spanning opbouwt.
Asger Holm (Jakob Cedergren) is politieagent, maar als disciplinaire reprimande krijgt hijeen overplaatsing naar de alarmcentrale. Dat verklaart waarom Holm vrij ongeïnteresseerd reageert op noodoproepen. Dat verandert meteen wanneer hij Iben (de stem van Jessica Dinnage) aan de lijn krijgt, die duidelijk maakt dat ze door haar ex wordt ontvoerd in een busje. Asger probeert zoveel mogelijk details van haar los te krijgen en schakelt collega’s in om haar op te sporen. DEN SKYLDIGE is met minimale middelen gemaakt en speelt op één locatie, het kantoor waar Asger zit en telefonisch contact heeft met de buitenwereld. Het intelligente scenario haalt het onderste uit de kan en zuigt de kijker het verhaal in. Beetje bij beetje wordt duidelijk wat er werkelijk aan de hand is en loopt de spanning op, tot aan het verrassende en aangrijpende einde toe. Regisseur Gustav Möller was 29 en kersvers afgestudeerd aan de filmacademie toen hij met enkele vrienden van die filmschool deze debuutfilm maakte, met een ijzersterk scenario waarbij het geluid een sfeerbepalende rol speelt. In Jakob Cedergren (eerder te zien in SUBMARINO) vond hij een acteur die de film weet te dragen en de kijker te overtuigen. DEN SKYLDIGE won dit jaar op het IFFR zowel de publieksprijs als de jongerenfilmprijs.

cast
Jakob Cedergren, Jessica Dinnage, Omar Shargawi

duur
85 min.

  • dinsdag 25 september 2018, om: 14:00
  • vrijdag 28 september 2018, om: 19:00
  • zaterdag 29 september 2018, om: 21:15
  • dinsdag 2 oktober 2018, om: 20:30
  • zondag 7 oktober 2018, om: 16:00
  • woensdag 10 oktober 2018, om: 20:30
Gesponsord
De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.