FILMHUIS GOUDA

Free solo

Alex Honnold droomt ervan om zonder enige vorm van veiligheidsmaatregelen de 900 meter hoge bergwand ‘El Capitan’ te beklimmen. In deze spannende documentaire volgen we hoe hij deze (krankzinnige) droom tracht te realiseren.
Alex Honnold is een bergbeklimmer. Maar niet zomaar eentje. Hij beoefent namelijk free solo, een variant van bergbeklimmen waarin men alleen én zonder touwen de weg omhoog moet zien te vinden. Fouten maken behoort niet tot de mogelijkheden, want één fout betekent oog in oog staan met de dood. Regelmatig komen collega’s van Alex dan ook om het leven. Het is geen verrassing dat tijdens het filmen een van de cameramannen liever de andere kant op kijkt. In FREE SOLO volgen we Alex’ meest recente project: El Capitan. Hij droomt er van jongs af aan al van deze beruchte, 900 meter hoge granieten kolos in het Yosemite National Park (Californië) te free solo’en. Niemand heeft deze wand nog zonder touwen bedwongen. Alex moet eerst – nu nog veilig aan een touw – elke route van ‘El Cap’ letterlijk met zijn handen en voeten in kaart brengen. Dat gaat uiteraard niet van een leien dakje. Geen fouten kunnen maken vereist opperste concentratie. Dat cameramensen hem begeleiden op de wand en vrienden beneden hun zorgen uiten, helpt niet mee. FREE SOLO is geregisseerd door Jimmy Chin en Elizabeth Chai Vasarhelyi (MERU). Hun waanzinnige shots zorgen bij de kijker regelmatig voor klamme handjes (ook bij henzelf overigens). Vergist u zich echter niet: naast spanning beschikt deze documentaire over een gezonde dosis humor, een opmerkelijke karakterstudie, prachtig camerawerk én emotionele impact.

cast
Alex Honnold, Tommy Caldwell, Jimmy Chin

duur
100 min.

  • woensdag 20 maart 2019, om: 20:30

Roma

Een intiem portret van het familieleven van een bourgeois gezin met vier kinderen uit Mexico City. De Mexicaanse meesterfilmer Alfons Cuarón maakte met Roma één van de beste films van het jaar – en een geheide Oscarwinnaar.
Mexico City, 1970. Cleo (Yalitza Aparicio) is een jonge vrouw van Indiaanse afkomst, die inwoont en bij het gezin van Sofía (Marina De Tavira) en Antonio (Fernando Grediaga). Zij heeft de zorg over de vier kinderen en doet samen met collega Adela het huishouden. We krijgen een indruk van het dagelijkse gezinsleven, waar zij ondanks het klassenverschil duidelijk deel van uitmaakt. Zelf heeft Cleo een relatie met Fermin, die echter van haar wegloopt als ze zwanger blijkt. Ze is bang voor haar baan, maar Sofia zegt dat ze gewoon kan blijven. In ROMA zien we het leven van een welvarende familie met klein en groot drama, humor en liefde. Op de achtergrond speelt de Mexicaanse politiek en de studentenopstand van 1971 waarbij veel doden vielen. Regisseur Alfonso Cuarón maakte ROMA als eerbetoon aan zijn eigen kindermeisje. Hij schreef het scenario, deed de productie, het camerawerk en de montage. Eerder maakte hij CHILDREN OF MEN en Oscarwinnaar GRAVITY, maar is nu weer teruggekeerd naar Mexico. Cuarón’s in zwart-wit geschoten familiedrama won de Gouden Leeuw op het festival van Venetië, twee Golden Globes en kreeg wereldwijd lovende recensies. ‘Hij laat je in ROMA niet enkel kijken en luisteren, maar transporteert je voor even naar een zelden zo op beeld vertoonde plek’, aldus de Volkskrant die vijf sterren gaf.

cast
Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Diego Cortina Autrey

duur
135 min.

  • dinsdag 19 maart 2019, om: 14:00
  • zaterdag 30 maart 2019, om: 14:30
  • maandag 22 april 2019, om: 15:30

Het wonder van le petit prince

Van de duizenden talen die nog gesproken worden op de wereld dreigen er vele uit te sterven. Toen Marjoleine Boonstra hierover een documentaire wilde maken, ontdekte ze hoe de beroemde novelle Le petit prince verspreid over de wereld een rol speelt in het levend houden van bedreigde talen.
Voor haar documentaire reisde Boonstra de wereld rond: voor het Tamazight bezocht ze de Marokkaanse woestijn, voor het Sami het winterse Lapland, in het dichtbevolkte El Salvador luisterde ze naar het Nawat en op de hoogvlaktes van Tibet naar het Tibetaans. Het gebruik van deze talen wordt of werd jarenlang tegengewerkt of zelfs verboden, vaak met de expliciete bedoeling deze te laten uitsterven. Tegenwoordig zijn de meeste overheden op hun schreden teruggekeerd en proberen taalgemeenschappen actief de teloorgang van hun taal tegen te gaan – vaak met een verloren generatie sprekers – en nieuw leven in te blazen.Boonstra leert dat men daarvoor graag het vertalen van boeken inzet als middel en ontdekt dat vertalers ‘Le petit prince’ koesteren, het beroemde (kinder)boek uit 1943 van de Franse schrijver en oorlogsvlieger Antoine de Saint-Exupéry. De prins uit het verhaal kijkt overal om zich heen en stelt simpele vragen over de wereld, nooit veroordelend, maar alleen verwonderd. Dat biedt hoop en troost, emoties die de vertalers vaak moesten ontberen in tijden van onderdrukking. Maar er zijn ook andere redenen: ‘Ik heb mijn moedertaal herontdekt door te vertalen en te schrijven’ zegt één van de vertalers. Alles tezamen maakt dat ‘Le petit prince’ inmiddels, op de Bijbel na, het meest vertaalde boek ter wereld is, met al meer dan 375 verschillende vertalingen. De ervaren documentairemaakster Boonstra (eerder maakte ze ‘Kurai kurai – verhalenmet de wind’) verhaalt in haar dromerige, indrukwekkende film over vier inspirerende gemeenschappen, ondersteund door prachtige beelden uit de vier windstreken.

duur
89 min.

  • dinsdag 19 maart 2019, om: 20:30
  • zaterdag 23 maart 2019, om: 18:30

Werk ohne Autor

Florian Henckel von Donnersmarck (DAS LEBEN DER ANDEREN) komt na een Hollywood-uitstapje, opnieuw met een Duits meesterwerk. In WERK OHNE AUTOR schetst hij in drie episodes het levensverhaal van kunstenaar Kurt Barnet.
Von Donnersmarck neemt ons met zijn nieuwe film terug naar de DDR. Het verhaal begint echter in nazi-Duitsland, waar Kurt – dan zes jaar oud – regelmatig musea bezoekt met zijn tante (een indrukwekkende rol van Saskia Rosendahl). Het is deze excentrieke Elisabeth die Kurt opvoedt en ook zijn liefde voor kunst aanwakkert: ‘Kijk nooit weg,’ zegt ze tegen Kurt. Dit wordt zijn motto: nooit bekrompen zijn maar altijd open staan voor nieuwe ervaringen, hoe ongemakkelijk ze je ook laten voelen. Kurts relatie met zijn tante wordt echter abrupt beëindigd: het nationaal-socialistische regime ontdekt namelijk dat zij een psychische aandoening heeft. Elisabeth valt daarmee ten prooi aan het Aktion T4 programma van Hitler, waarin mensen met psychische problemen systematisch werden vermoord. De getalenteerde Kurt probeert de rest van zijn leven via zijn kunst dit verlies te verwerken en te ontdekken wie hij echt is. Zijn personage is gebaseerd op het leven van kunstenaar Gerhard Richter (grondlegger van het ‘kapitalistisch realisme’). WERK OHNE AUTOR is genomineerd voor twee Oscars: beste niet-Engelstalige film en voor beste cinematografie. Volgens De Telegraaf komt dit niet geheel als een verrassing: Von Donnersmarck weet namelijk ‘wederom gitzwarte bladzijden uit zijn vaderlandse geschiedenis op meesterlijke wijze te combineren met een intiem drama. Net als in het met een Oscar bekroonde DAS LEBEN DER ANDEREN.’

cast
Tom Schilling, Sebastian Koch, Paula Beer

duur
189 min.

  • maandag 18 maart 2019, om: 20:00
  • dinsdag 26 maart 2019, om: 14:00
  • zondag 31 maart 2019, om: 11:00
  • zaterdag 6 april 2019, om: 14:00

Donbass

De film van regisseur Sergei Loznitsa toont het leven in een van de meest geplaagde gebieden van Europa, waar strijd woedt tussen criminele bendes, het Oekraïense leger en Russische troepen. Met de burgerbevolking als voornaamste slachtoffer.
Het conflict ontstond in het voorjaar van 2014 nadat de Oekraïense president Victor Janoekovitsj moest aftreden en Rusland de Krim bezette. In het oosten van Oekraïne, in het Donetsbekken (Donbass) escaleerden de protesten in een gewapend conflict tussen separatistische groeperingen, gesteund door Rusland, en het Oekraïense leger. De opstandelingen wisten uiteindelijk de steden Donetsk en Loekansk in handen te krijgen.De film, die erg aan een documentaire doet denken, biedt een kijkje in het dagelijks leven ten tijde van het conflict in deze steden, in een milieu van bedrog, angst, haat en geweld. Het leven van de burgerbevolking wordt met regelmaat wreed verstoord door bominslagen, huiszoekingen, intimidatie en fysiek geweld. Velen durven de schuilkelder niet uit en het is, zoals een van de vaders zegt: ‘leven als in het stenen tijdperk’. Het lijkt soms te erg om waar te kunnen zijn maar de regisseur heeft veel filmmateriaal ontleend aan opnames die hij ontdekte op videoplatforms. ‘Het is leven op de bodem van de hel’, aldus Loznitsa. DONBASS heeft een opmerkelijke vorm en structuur, met zowel found footage als nagespeelde, soms licht absurde versies van echte gebeurtenissen. Het was de openingsfilm in Cannes en Sergei Loznitsa ontving daar ook de prijs voor beste regie in de competitie van Un certain regard.

cast
Valeriu Andriuta, Natalya Buzko, Evgeny Chistyakov

duur
121 min.

Gesponsord
De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.