FILMHUIS GOUDA

Escher: het oneindige zoeken

Bijzondere docu over de Nederlandse graficus M.C. Escher en diens zoektocht naar verwondering en perfectie. Om het onmogelijke mogelijk te maken en het oneindige grijpbaar. Verteld in Escher’s eigen woorden.
‘Ik ben bang dat er maar één persoon is in de wereld die een echt goede film van mijn prenten zou kunnen maken: ikzelf.’ Dat zei de wereldberoemde Nederlandse kunstenaar/ graficus Maurits Cornelis Escher (1898-1972) zodra een film over zijn werk ter sprake kwam. Bijna 50 jaar na zijn dood is die film er nu – al is Escher niet letterlijk maar symbolisch de maker.Door gebruik te maken van zijn dagboeken, interviews, honderden brieven, foto’s, agenda’s en films kan regisseur Robin Lutz ons het gevoel geven dat we Escher daadwerkelijk zelf volgen. Onder andere tijdens zijn reizen op zoek naar inspiratie en bij de vondst van zijn belangrijkste inspiratiebronnen (de Moorse kunst van het Alhambra in Granada en de muziek van Bach). Beide bevatten een vast en herkenbaar motief met daaromheen oneindig veel variaties, associaties, vormen of klanken, waar je helemaal in kan verdwalen. Vergelijk dat met zijn bekende tekeningen met patronen van vogels en vissen, of met de oneindige trap of de oneindige waterval, en je begrijpt waar Escher door gefascineerd raakte. Hij was altijd naarstig op zoek naar het perfecte plaatje. Zijn tekeningen, bekende en minder bekende, worden in de docu tot leven gebracht in animaties met muziek die ervoor gemaakt lijkt te zijn, en dat levert een soms adembenemend schouwspel op. Zelf begreep Escher trouwens niet waar zijn populariteit vandaan kwam. Zijn werk was toch koel en beredeneerd, wiskundig en niet wild en sexy? Maar na deze docu begrijp je beter waarom de wereld nog steeds betoverd wordt door zijn buitengewone prenten.

duur
81 min.

  • woensdag 14 november 2018, om: 20:30

The children act

In dit intelligente Britse drama naar een boek van Ian McEwan speelt Emma Thompson een sterke rol als rechter Fiona Maye, die moet beslissen of een jongen tegen zijn zin behandeld mag worden voor leukemie.
Fiona Maye (Emma Thompson) heeft alles voor elkaar. Ze is opgeklommen tot rechter bij het statige Hooggerechtshof in Londen, heeft een mooi huis en een fijne man (Stanley Tucci). Toch wringt er iets: terwijl Maye’s werk al haar aandacht en tijd opslokt, zoekt haar echtgenoot juist meer aandacht en toenadering. Op dat moment krijgt ze een bijzondere zaak toegewezen rond een 17-jarige jongen die aan leukemie lijdt. Zonder bloedtransfusie zal hij overlijden, maar als Jehova’s Getuige wil hij die levensreddende behandeling niet ondergaan. Maye moet in deze zaak de juridische knoop doorhakken. Mag de jongen zélf beslissen over leven en dood, of is hij daar te jong voor? En is het wel zijn eigen besluit, of wordt hij teveel beïnvloed door zijn ouders? De heftige belangen die er spelen doen Maye wankelen terwijl ze zich dieper in de materie verdiept, en dat wordt verergerd doordat haar huwelijk steeds meer op springen komt te staan. De rationele rechter komt zo voor zeer emotionele en verstrekkende beslissingen te staan. Regisseur Richard Eyre (IRIS, NOTES ON A SCANDAL) baseerde zijn drama op het gelijknamige boek van Ian McEwan. Net als bij het onlangs door ons vertoonde ON CHESIL BEACH bewerkte McEwan zelf zijn verhaal tot een intelligent én intrigerend script, dat stof tot nadenken geeft.

cast
Emma Thompson, Stanley Tucci, Fionn Whitehead

duur
105 min.

  • dinsdag 13 november 2018, om: 14:00

A casa tutti bene

Alba en Pietro vieren hun 50-jarig huwelijk met hun grote familie op het prachtige eiland Ischia. Als er een storm opsteekt gaat de veerboot niet terug en moet iedereen twee dagen blijven. De spanning stijgt vervolgens in dit typisch Italiaanse feelgooddrama.
Een bonte verzameling familieleden stapt op de veerboot naar Ischia om samen te komen bij Alba (Stafania Sandrelli) en Pietro (Ivano Marescotti). Het duurt even voordat je door hebt wat de banden zijn tussen alle kinderen, neven, nichten, ex-partners en kleinkinderen. Het feest van het gouden huwelijk van Alba en Pietro duurt langer dan gepland. Een storm houdt de veerboot aan de kade, waardoor de hele familie noodgedwongen op het eiland vast komt te zitten. Het onvrijwillige langer verblijf van de familieleden zorgt voor spanningen: ruzies van vroeger laaien weer op, een zoon en ex-schoon- dochter beleven samen een mooie nacht en thema’s als jaloezie, ontrouw, geldproblemen en chantage komen voorbij. Toch zijn er ook momenten van verzoening als iedereen rond de piano liedjes zingt.Regisseur Gabriele Muccino maakte eerder in Hollywood enkele films met Will Smith (THE PURSUIT OF HAPPYNESS, SEVEN POUNDS) maar werkt nu weer in zijn vaderland. A CASA TUTTI BENE was afgelopen voorjaar een grote bioscoophit in Italië. Niet zo vreemd, wantde ingrediënten zijn typisch Italiaans: met veel liefde en temperament legt Muccino de verschillende familierelaties bloot.

cast
Stefano Accorsi, Carolina Crescentini, Elena Cucci

duur
105 min.

  • dinsdag 13 november 2018, om: 20:30
  • vrijdag 16 november 2018, om: 15:30
  • zondag 18 november 2018, om: 20:00
  • zaterdag 24 november 2018, om: 18:30

De pier

Het architectuurfestival op 10 en 11 november 2018 toont vier documentaires over iconische, soms brute bouwwerken uit zowel het Westen als het Oostblok. In de jaren zestig ontwierp architect Maaskant een pier voor Scheveningen, beroemd, verguisd en uiteindelijk opnieuw leven ingeblazen.
Met zijn pier zou je Scheveningen kunnen beschouwen als het Coney Island van Nederland. De alom bekende wandelpromenade in zee gold in de jaren ’60 als een van de populairste toeristenbestemmingen van de regio. Dankzij de naoorlogse welvaart konden in de jaren ’60 Nederlanders er meer en meer op uit trekken en hadden aan hun vrije tijd ook geld te besteden. Architect H. A. Maaskant’s creëerde voor deze nieuwe generatie met de Euromast en de Pier geliefde bestemmingen. In Scheveningen verbond een twaalf meter brede wandelpromenade, haaks op de boulevard, drie eilanden die plaats boden aan voorzieningen als een arcadehal, speeltuin, restaurants en een grote uitkijktoren. Ondanks aanpassingen bleek het bouwwerk, net als de formule, niet mee te kunnen met nieuwe tijden. Vijftig jaar na dato stond een bezoek nog zelden op iemands wensenlijstje en raakte de pier zelfs dusdanig in verval dat sloop in het verschiet lag. Toch zagen in 2014 investeerders nieuwe kansen en na een facelift is de promenade weer open voor bezoekers. Filmmaker Jeroen Visser volgt in zijn documentaire de bouw, de hoogtijdagen, het verval en de nieuwe doorstart van dit icoon van Scheveningen.

duur
45 min.

The Novgorod spaceship

Het architectuurfestival op 10 en 11 november 2018 toont vier documentaires over iconische, soms brute bouwwerken uit zowel het Westen als het Oostblok. De bouw in de jaren zestig van een gigantisch cultureel centrum zou eraan bijdragen de Russische stad Novgorod te ‘verheffen’. 
Aan de oevers van de Volgov, in het Russische stadje Novgorod, landde eind jaren zestig een bizar ruimteschip, het Dostojevski-theater. Zo zou je dat in ieder geval kunnen ervaren als je dit modernistische meesterwerk van onaardse proporties aantreft. Het culturele leven van Novgorod zou ermee op een hoger plan geraken, als tegenwicht voor de trek naar de grote stad. Veertig jaar later is het gebouw onverminderd indrukwekkend, ook als herinnering aan de gouden jaren van de Sovjetarchitectuur. Dat is dan niet bekeken vanuit het perspectief van de lokale bevolking. Totaal niet onder de indruk hebben zij rustig al die jaren het gebouw zien vervallen; het biedt inmiddels vooral onderdak aan skaters en junks. In deze meeslepende documentaire legt regisseur Andrei Rozen de ziel van de bevolking van Novgorod bloot aan de hand van het verhaal van een uniek gebouw en zijn eigenzinnige, onbegrepen architect.

cast
Engels ondertiteld

duur
46 min.

Gesponsord
De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.