De lange vingers van de 78 jaar oude handen glijden bedachtzaam over de pianotoetsen. Ze zijn van de Nederlandse dirigent, pianist en componist Reinbert de Leeuw. Deze veelzijdige pionier heeft zich decennialang toegelegd op moderne klassieke muziek. En juist bij hem klopte Holland Baroque aan met het verzoek om de Matthäus-Passion van J.S. Bach te dirigeren. Niet zo’n vreemde keuze: dit barokorkest werkt graag samen met pioniers en verrast zijn publiek elke keer weer met bijzondere uitvoeringen. De Leeuw hoefde er niet over na te denken: ‘Het kwam niet eerder op mijn pad, maar ik ben blij dat het nu langs kwam.’ In DE MATTHÄUS MISSIE VAN REINBERT DE LEEUW volgt filmmaker Cherry Duyns de dirigent vanaf de eerste repetitiedagen. We zien hoe hij te werk gaat en zijn visie op de partituur uitdraagt. Maandenlang heeft hij zich ingegraven in het meesterwerk, maar liever nog had hij de rest van zijn leven eraan willen wijden. Zo heeft De Leeuw het over de drie zuilen waarop de compositie rust, de noten die de woorden moeten volgen en niet andersom, de betekenis van die ene noot – een bes – waarin alles samen komt. Voor de musici valt het niet altijd mee om zijn visie te vertalen, maar ze krijgen wel een brok in hun keel van het resultaat én van de passie waarmee De Leeuw hen leidt. In zijn documentaire laat Duyns op een repetitiefragment de uiteindelijke uitvoering volgen die plaatsvond in de Amsterdamse Nieuwe Kerk. Zo krijgen we een mooi beeld voorgeschoteld van het pad dat de musici afleggen. En wat zeker bijblijft is het beeld van die oude, (eigen)wijze en bevlogen man die het slotkoor dirigeert. Kippenvel.
cast
Reinbert de Leeuw
duur
75 min.