FILMHUIS GOUDA

The third wife

In dit oogstrelende speelfilmdebuut vol symboliek volgen we de 14-jarige May, die de derde vrouw wordt van een welvarende landeigenaar. Zij wordt geacht hem een zoon te schenken. We zijn in Vietnam, 19e eeuw…
Vanaf het eerste shot weet THE THIRD WIFE met zijn beeldschone cinematografie indruk te maken: een boot vaart op een stille rivier tussen de paradijselijke Vietnamese bergen door. Op deze boot zit de tiener May, die – al glijdend met haar vingertoppen over het serene water – op weg is de derde vrouw te worden van een rijke zijdekweker. Voor ze het weet ligt May naakt op bed en glijdt er, geheel volgens traditie, een eierdooier vanaf haar hals tot aan haar navel. Nadat haar patriarchale echtgenoot Hung het bolletje eigeel van haar buik heeft opgeslokt, bedrijft hij zonder enige vorm van emotie de ‘liefde’. De toon van THE THIRD WIFE is daarmee gezet: sensueel op het oog, maar onder het oppervlak wreed en meedogenloos. Het tekent de repressieve polygame omgeving waarin de jonge May gedwongen wordt te (over)leven. Gelukkig vindt ze nog wat warmte bij haar ‘zussen’, de twee andere echtgenoten. Maar ook tussen de drie vrouwen heerst er een duidelijke hiërarchie. Pas als May zwanger wordt en Hung een zoon schenkt, kan ze bovenaan de rangorde eindigen. De THIRD WIFE is het indrukwekkende debuut van de Vietnamese filmmaakster Ash Mayfair, die de film realiseerde met steun van Spike Lee’s productiefonds 40 Acres and A Mule Filmworks. Het NRC beschrijft deze zo goed als dialoogloze film over het gedwongen huwelijk als ‘venijnig mooi’. De Volkskrant deelde de film vier sterren toe en beschrijft ieder beeld in THE THIRD WIFE als ‘betekenisvol en beladen’.

cast
Hong Chuong Nguyen, Long Le Vu, Nu Yên-Khê Tran

duur
96 min.

  • zaterdag 25 januari 2020, om: 18:30
  • vrijdag 31 januari 2020, om: 15:30
  • maandag 3 februari 2020, om: 20:00

La belle époque

Een warme Franse romcom waarin zestiger Victor – in huwelijkscrisis – teruggaat in de tijd om zijn liefde voor Marianne opnieuw te beleven. Hij herontdekt waarom hij toen verliefd werd, en wordt dat opnieuw…
Zestiger Victor (Daniel Auteuil) is cartoonist van een tijdschrift dat sinds een tijdje alleen nog op internet wordt verspreid – zonder cartoons. De zelfverklaarde digibeet is gedesillusioneerd, zit zonder werk en laat zijn leven verslonzen. Voor zijn vrouw Marianne is de maat vol en ze zet hem de deur uit. Wat nu? Victor ontmoet zakenman Antoine (Guillaume Canet), eigenaar van het bedrijf Time Travellers. Als een soort attractie worden zijn klanten met vernuftig dramaspel en trucage teruggebracht naar een door hen gekozen periode. Zou Victor dat eens willen uitproberen? Een ontmoeting met Marie-Antoinette of Ernest Hemingway misschien, of een herbeleving van het Verdrag van München? Victor zoekt het dichter bij huis en kiest voor een reconstructie van de week waarin hij veertig jaar eerder Marianne ontmoette in café La belle Époque. De ervaring is zo overdonderend dat Victor nog een paar dagen in 1974 wil bijboeken. Hij voelt dat het echte leven hem nog niet is ontglipt en wordt zelfs verliefd op Margot (Doria Tillier), de actrice die de rol van Marianne speelt. Zijn er dan toch nog kansen voor hem? Zo makkelijk ligt het niet: Margot is de vriendin van Antoine. En is zijn verloren huwelijk met Marianne inderdaad verloren? Genoeg complicaties dus in LA BELLE ÉPOQUE, waarin slim met nostalgie en verbeelding is gewerkt. De film beleefde eerder dit jaar zijn wereldpremière in het hoofdprogramma van Cannes en werd zeer goed ontvangen door de internationale pers.

cast
Daniel Auteuil, Guillaume Canet, Doria Tillier

duur
115 min.

  • zaterdag 25 januari 2020, om: 15:00
  • donderdag 30 januari 2020, om: 20:00
  • zondag 2 februari 2020, om: 15:00
  • dinsdag 11 februari 2020, om: 14:00

Joker

Joaquin Phoenix schittert in deze grimmige karakterstudie van een beschadigde man die vecht voor zijn geestelijk overleven in een wereld, waarin voor mensen met een rafelrandje geen plek is.
‘Is it just me or is it getting crazier out there?’, vraagt Arthur Fleck (Phoenix) aan zijn psychiater. Zij verzucht dat het inderdaad harde tijden zijn. Arthur leeft in Gotham City, een stad vol corruptie en criminaliteit, bezuinigingen en ongelijkheid – ook in zijn privéleven is het wanhoop alom. Het is de fictieve stad uit de stripboeken over Batman, de superheld in een grauwe jaren tachtig. Maar zonder veel moeite zie je in Gotham het New York van Martin Scorsese’s TAXI DRIVER (1976) en de almaar gekker wordende tijden van vandaag. Arthur probeert de grip op zijn geestelijke gezondheid te behouden. De wereld helpt hem daar niet bij. Wie niet helemaal in het plaatje past, dient zich toch normaal te gedragen, wat voor Arthur simpelweg onmogelijk is. Zonder genade wacht Arthur de ene na de andere mislukking en vernedering, en gaat hij ten onder. Van de weeromstuit vindt hij zich echter opnieuw uit als excentrieke, weliswaar gewelddadige bad guy. Door te kiezen voor het format van een beroemde super hero-film, bereikt regisseur Todd Phillips een enorm publiek om een schrijnend verhaal te vertellen over het passieve geweld waaronder velen in onze samenleving lijden. Het maakt JOKER een even ambitieuze als controversiële film, die in die zin eigenlijk niks met BATMAN te maken heeft. JOKER won in Venetië de Gouden Leeuw en de verwachting is dat Joaquin Phoenix met zijn briljante vertolking van Arthur deze keer eens niet net naast een Oscar grijpt.

cast
Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz

duur
124 min.

  • zaterdag 25 januari 2020, om: 21:15
  • woensdag 29 januari 2020, om: 20:00
  • vrijdag 7 februari 2020, om: 21:15
  • donderdag 13 februari 2020, om: 20:00
KUNSTUITLEEN GOUDA
8 januari tot en met 29 februari

UIT HOUT GESNEDEN: houtsnedes van verschillende kunstenaars

De gemeenschappelijke deler van de tentoongestelde kunstwerken is dat ze allemaal uit een houten plaat zijn gesneden, maar verder verschillen ze in stijl, onderwerp en kleur.

De houtsnede is de oudst bekende prenttechniek en werd in de negende eeuw in China uitgevonden, maar het duurde nog tot in de vijftiende eeuw voordat ze in Europa werd toegepast. Het is een zogenaamde 'hoogdruktechniek': daarbij wordt het hout rondom de afbeelding weggestoken en blijven de hoge delen over. Nadat deze zijn ingeïnkt, wordt een vel papier op het hout gelegd en door de drukpers gehaald. De afdruk is de houtsnede. Omdat hout redelijk stug is, zijn de lijnen vaak grof en recht. De nerf van het hout wordt overigens ook mee afgedrukt en is daarom vaak zichtbaar in de prent.

De tentoonstelling toont uiteenlopende houtsnedes van Pierre Alechinsky, Henriëtte Boerendans, Aimé Crince le Roy, Conny Denis, Arjenne Fakkel, Bea Farenhorst, Olivier Julia, Marianne de Moor, Vincent van Ojen, Tom Thijsse, Herrero Xavier en Hans Wap.

OPENINGSTIJDEN KUNSTUITLEEN
Openingstijden Kunstuitleen: wo. 13-17u00, do. 13-18u00, vr. 13-17u00 en za. van 11-15u00. Je kunt je auto parkeren op onze eigen parkeerplaats aan de achterzijde van het pand, te bereiken via de Boelekade. Zie voor meer informatie: www.kunstuitleengouda.nl.

MUSEUM GOUDA

Geschiedenis van Gouda komt tot leven

In Museum Gouda komt de geschiedenis van Gouda tot leven met eeuwenoude altaarstukken die de beeldenstorm hebben overleefd, met ontwerptekeningen voor de Goudse Glazen en met schuttersstukken uit de 17e eeuw. De bezoeker ontmoet Erasmus, die in Gouda opgroeide, en Dirck Crabeth, die in opdracht van Willem van Oranje en Philips II werkte. De bezoeker staat oog in oog met schilderijen van Daubigny, Redon, Fantin-Latour, Weissenbruch en Tholen. Topstukken! Museum Gouda is gespecialiseerd in religieuze kunst uit de 16e eeuw, Haagse School uit de 19e eeuw en Gouds Plateel uit de 20e eeuw.

Gesponsord
De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.