FILMHUIS GOUDA

Jeune femme

De Gouden Camera – één van de hoofdprijzen van Cannes – ging vorig jaar naar JEUNE FEMME van de Franse scenarist/regisseur Léonor Serraille. Terecht, want haar debuutfilm over een dolende Parijse vrouw met een identiteitscrisis is heel onvoorspelbaar, grappig én energiek.
31 jaar, rood haar en op zoek naar zichzelf. Waar kennen we dat van? Inderdaad: van het Britse drama DAPHNE, dat we vorig jaar vertoonden. Exact dezelfde synopsis gaat echter op voor JEUNE FEMME. Alleen heet de vrouw in kwestie nu Paula, woont ze in Parijs en is ze niet zo cynisch als voornoemde Daphne. Française Paula (geweldige rol van Laetitia Dosch – onthoud die naam) belandt in Parijs na een gefnuikte relatie met een oudere fotograaf in Mexico. Tien jaar lang was ze zijn muze en figureerde ze in zijn foto’s, totdat ze werd ingeruild voor een jonger fotomodel. Het maakt haar boos, emotioneel en tot een vat vol stemmingswisselingen, maar er is een verzachtende omstandigheid: Paula heeft een lichte psychische stoornis. ‘Ik ben niet erg slim’, zo noemt ze het zelf. Desondanks vindt ze al zoekend haar weg, onder andere dankzij een baantje op de lingerie-afdeling van een groot warenhuis, waar ze de aardige bewaker Ousmane leert kennen. Het opvallende van JEUNE FEMME is dat de film vrijwel volledig door vrouwen werd gemaakt – van cameravrouw tot editor, van regisseur tot hoofdrolspeelster. Anders dan in bijvoorbeeld JEUNE ET JOLIE van François Ozon (eveneens over een zoekende vrouw)is er daardoor gelukkig geen sprake van een male gaze, maar van een échte vrouwelijke blik. ‘A refreshingly invigorating and unvarnished character study, thrumming with anxious life. Bravo!’, aldus The Guardian in een vijf-sterren review.

cast
Laetitia Dosch, Souleymane Seye Ndiaye, Grégoire Monsaingeon

duur
97 min.

  • zaterdag 22 september 2018, om: 18:30
  • zondag 23 september 2018, om: 11:00
  • dinsdag 25 september 2018, om: 20:30

Marvin ou la belle éducation

De tengere Marvin maakt geen makkelijke jeugd door. Hij groeit op in een ruw arbeidersgezin en de harde plattelandscultuur van de Vogezen. Een introductie tot toneelspelen biedt hem een nieuw perspectief en de brug naar de grote stad waar de vrijheid lonkt.
Thuis is de intelligente Marvin, tussen zijn zuipende vader, ruwe broer en slonzige moeder, een buitenbeentje met zijn tengere gestalte. En op school heeft een groepje pestkoppen al feilloos in de gaten waar hij zelf nog nauwelijks weet van heeft, namelijk dat hij homoseksueel is. Een nieuwe directrice van zijn school stimuleert hem zich aan te sluiten bij een toneelgroepje, wat een nieuwe wereld voor hem opent en tenslotte ook een weg biedt naar een bevrijdende toekomst in de grote stad, ver weg van zijn geboortegrond. Jaren later op de toneelacademie komt de jongvolwassen Marvin uit de kast, krijgt een relatie met de rijke Roland en vindt een nieuwe mentor in de docent Abel, die hem wegwijs maakt in Parijs en hem introduceert in het artistieke milieu. Daar krijgt hij onverwachte hulp van niemand minder dan actrice Isabelle Huppert  (die zichzelf speelt) als hij zijn jeugdervaringen wil gebruiken voor een toneelstuk. Regisseur Anne Fontaine (LES INNOCENTS, COCO AVANT CHANEL) schreef zelf mee aan het scenario van MARVIN OU LA BELLE éDUCATION, gebaseerd op het boek ‘Weg met Eddy Bellegueule’ van Edouard Louis, die overigens uit onvrede met het resultaat zijn medewerking introk. Het drama schakelt regelmatig tussen de jonge en de jongvolwassen Marvin en toont mooi de tegenstellingen tussen platteland en stad, tussen de arbeidersklasse en het intellectuele milieu én tussen homo’s en hetero’s.

cast
Finnegan Oldfield, Isabelle Huppert, Grégory Gadebois,

duur
115 min.

  • zondag 23 september 2018, om: 16:00
  • woensdag 26 september 2018, om: 20:30

The reports on Sarah and Saleem

In THE REPORTS ON SARAH AND SALEEM volgen we de Palestijnse broodleverancier Saleem en de Israëlische café-eigenaar Sarah. Het stel begint een riskante affaire in een periode waarin het conflict tussen Palestina en Israël verre van voorbij is.
Voor zijn werk levert Saleem brood af bij cliënten in Jerusalem. Een van hen is Sarah, de eigenaresse van een café, met wie al gauw een buitenechtelijke affaire ontstaat. Hun relatie valt echter niet diepgaand te noemen: ze lijken elkaar louter te ontmoeten zien voor seks. Buiten het bed – lees: Saleem’s ruime kofferbak – hebben ze vaker ruzie dan vrede. Dan pakt de Palestijnse overheid Saleem op vanwege hun relatie. Hij wordt ervan verdacht dat hij in plaats van brood Israëlische prostituees aflevert in Palestina. Met behulp van een Palestijnse ambtenaar komt Saleem wel snel vrij, maar zijn geheim is nu wel bekend bij Mahmood, de broer van zijn vrouw. Daarnaast beginnen de Israelieers Saleem ervan te verdenken dat hij terroristen rekruteert in Israel, waaronder Sarah. En laat haar echtgenote nou net een hoge positie bekleden binnen de Israëlische veiligheidsdiensten… ‘Buitenechtelijke relaties zijn waarschijnlijk al voor teveel films de basis geweest’, aldus The Hollywood Reporter. ‘Maar in THE REPORTS ON SARAH AND SALEEMgeeft de Palestijnse regisseurMuayad Alayan een bijzondere nieuwe draai aan het genre tussen-de-lakens.’

cast
Maisa Abd Elhadi, Mohammad Eid, Kamel El Basha

duur
127 min.

  • zondag 23 september 2018, om: 20:00
KUNSTUITLEEN GOUDA
te zien tot en met 25 augustus

ZOMEREXPOSITIE ‘DE STAD’

‘De stad’ als fenomeen, gezien door de ogen van een kunstenaar, kan nogal verschillen. Want welke fascinatie roept een stad op: is het de drukte, is het  de architectuur? Of is het de ligging, want is er een haven, een grote rivier of ligt de stad op een berg? Allerlei aantrekkelijke facetten spelen een rol waaruit de kunstenaar kan kiezen. Wij hebben op onze beurt een keuze gemaakt uit de eigen collectie en een kleine verzameling ‘steden’ bij elkaar gesprokkeld. Gouda zit er bij, maar ook wereldsteden, onbekende steden en een verboden stad. Zodat u zelf óók kunt kiezen waar uw voorkeur naar uit gaat. De kunstenaars die ‘de stad’ in verschillende technieken en stijlen hebben afgebeeld, zijn o.a. Marian Binnenweg, Arie Boers, Ardi Brouwer, Jelis van Dolderen, Cor Fafiani, Araun Gordijn, Sigurdur Gudmundsson, Jeroen Henneman, Mila Jeleznikova, Anneke Peereboom, Arthur Martin, Liu Ren, Rob Scholte en Hans Wap.

OPENINGSTIJDEN KUNSTUITLEEN
Openingstijden Kunstuitleen: wo. 13-17u00, do. 13-18u00, vr. 13-17u00 en za. van 11-15u00. Van 16 tot en met 28 juli is de Kunstuitleen gesloten. Je kunt je auto parkeren op onze eigen parkeerplaats aan de achterzijde van het pand, te bereiken via de Boelekade. Zie voor meer informatie: www.kunstuitleengouda.nl.

MUSEUM GOUDA

Geschiedenis van Gouda komt tot leven

In Museum Gouda komt de geschiedenis van Gouda tot leven met eeuwenoude altaarstukken die de beeldenstorm hebben overleefd, met ontwerptekeningen voor de Goudse Glazen en met schuttersstukken uit de 17e eeuw. De bezoeker ontmoet Erasmus, die in Gouda opgroeide, en Dirck Crabeth, die in opdracht van Willem van Oranje en Philips II werkte. De bezoeker staat oog in oog met schilderijen van Daubigny, Redon, Fantin-Latour, Weissenbruch en Tholen. Topstukken! Museum Gouda is gespecialiseerd in religieuze kunst uit de 16e eeuw, Haagse School uit de 19e eeuw en Gouds Plateel uit de 20e eeuw.

Gesponsord
De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.