FILMHUIS GOUDA

IDFA: Silence of the tides

De tijd glijdt adembenemend voorbij in dit filmische hoogstandje rondom het Waddengebied. Een film die in- en uitademt op het ritme van de getijden, over de breekbare relatie tussen mens en natuur.
Met schitterende zonsondergangen, een divers dierenrijk en landschappen die twee keer per dag veranderen, heeft het Waddengebied zich veelvuldig bewezen als fotogenieke plek. Toch is het grootste intergetijdengebied ter wereld nog nooit zo adembenemend in beeld gebracht als nu. Regisseur Pieter-Rim de Kroon laat in Silence of the Tides zijn beelden voor zich spreken. Net als in Hollands Licht, waarmee hij in 2003 een Gouden Kalf won, zet hij zijn camera vaak voor een lange tijd op één vaste plek. Betoverende natuurtaferelen levert dat op. Opnamen van verschillende tijdstippen schuiven vrijwel onzichtbaar over elkaar, waardoor een drooggevallen zeebodem in korte tijd verandert in een deinende watermassa. Een geraffineerd geluidsontwerp en het samenspel van verschillende lichtinvallen, maken de magie compleet. Militaire oefeningen, pasgeboren lammetjes, parende oesters; al dit leven trekt intussen commentaarloos aan de camera voorbij. Dieren, mensen en getijden blijven in vier seizoenen komen en gaan. Een prachtig vormgegeven portret van een pulserende natuur, die kijkers uitnodigt om zelf op zoek te gaan naar associaties en betekenis.

duur
104 min.

  • zondag 29 november 2020, om: 15:00
  • zondag 6 december 2020, om: 20:00

The Last Right

Michiel Huisman in een vermakelijke en hartverwarmende roadmovie-met-grafkist, dwars door een bewolkt Ierland, waarin het leven van twee broers en een recalcitrante begrafenisondernemer in spe, volledig op z'n kop gezet wordt.
Het is bijna Kerst en Daniel (Michiel Huisman, THE GUERNSEY LITERARY SOCIETY) – een ambitieuze jonge advocaat in Boston – is onderweg naar huis, naar Clonakilty, een klein plaatsje aan de zuidwest-kust van Ierland. Het is echter niet het kerstfeest, maar de begrafenis van zijn moeder, waarom Daniel in het vliegtuig zit. Daarnaast wacht hem thuis de verantwoordelijkheid voor tiener Louis, zijn autistische broer (Samuel Bottomley). Zijn carrière aan de andere kant van de oceaan wil Daniel daarvoor overigens niet opgeven. Hij is zijn afgelegen geboortegrond immers niet zonder reden ontvlucht, hoewel we zullen ontdekken dat de kaarten wat anders geschut zijn, dan misschien lijkt.Het voorspelt weinig goeds, wanneer Padraig, de eenzame oude man uit Noord-Ierland, die naast Daniel in het vliegtuig zit, bij aankomst overleden blijkt te zijn. Door een absurde wending van het lot – in de vorm van een blunderende politie-stagiaire – krijgt Daniel iets later bovendien de lijkkist van Padraig toegewezen. Deze moet zijn laatste rustplaats krijgen op een eilandje voor de Noord-Ierse kust – niet bepaald om de hoek en bovendien met een deadline. Wat Daniel ook niet helpt, is dat hij vanaf het begin botst met de autistische kanten van zijn jongere broer. Daarbij vervalt de film niet zomaar in de gebruikelijke stereotypen. Louis is vooral een individu met zijn eigen kwaliteiten, die zich zeker niet met een kluitje in het riet laat sturen.Dat het leven niet zomaar te forceren is, en dat van Louis al helemaal niet, noopt Daniel ertoe – of is het een verkeerd ingeschat compromis? – zijn plannen te redden, door ze om te gooien. Het markeert voor Daniel en Louis het begin van een race tegen de klok, dwars door Ierland, aangevuld met de prettig tegendraadse kandidaat-begrafenisondernemer Mary. En natuurlijk met Padraig, in een kartonnen kist op het dak van hun Volvo.De road-movie die volgt door het steeds regenachtige land, biedt alle ruimte voor menselijke confrontaties en drama, onverwachte wendingen en komische ontwikkelingen. Door een reeks misverstanden denkt de klunzige politie dat er een lijk ontvoert is, waarna de drie per ongeluk ook nog eens in het landelijke nieuws komen en iedereen zich bezig houdt met de vraag: moeten het gezag en de wet zegevieren, of het recht op een waardige laatste rustplaats? In dit opgewekte en vertederende drama over bestemmingen in het leven, ontdekken alle personages ieder voor zich dat om gelukkig te worden, ze de ander moeten gunnen wat die verdient. En daarvoor eigen plannen en het verleden moeten achterlaten. In dit geslaagde regiedebuut van Aoife Crehan verdient Samuel Bottomley de meeste lof, voor zijn sprankelende, gevoelige vertolking van de autistische Louis.

cast
Michiel Huisman, Niamh Algar, Brian Cox, Colm Meaney

duur
107 min.

  • zondag 29 november 2020, om: 11:00
  • woensdag 2 december 2020, om: 20:00
  • vrijdag 4 december 2020, om: 15:00
  • maandag 7 december 2020, om: 20:00

Police

Psychologisch drama volgt een dag in het leven van drie politiemensen, en schetst vanuit wisselende perspectieven hun persoonlijke worstelingen. De gewetensnood als gevolg van een speciale nachtdienst geeft hen behalve kopzorgen wellicht ook de moed voor een nieuw begin.
De films van Anne Fontaine (LES INNOCENTS, COCO AVANT CHANEL) gunnen de kijker altijd een gevoelige blik vanuit een vrouwelijk perspectief. De regisseuse geeft in haar verhalen altijd ruimte aan de geheimen die vrouwen moeten bewaken, aan wat ze zich moeten laten welgevallen of aan wat hen rest aan keuzes in een door mannen gedomineerde wereld. In POLICE zien we dat terug in de strubbelingen in het leven van politievrouw Virginie (Virginie Efira), maar evengoed in de lastige voorvallen (rond vrouwen) waarin zij en haar twee mannelijke collega's Aristide (Omar Sy) en Erik (Grégory Gadebois) gedurende hun werkdag verwikkeld raken. Daarbij wordt de kijker in eerste instantie telkens op het verkeerde been gezet. Wanneer vervolgens hetzelfde opnieuw in beeld komt, maar dan beleefd vanuit een ander personage, ontvouwen zich achter de politieuniformen langzaamaan mensen van vlees en bloed, die worstelen met het leven en met elkaar. Als de drie zich vrijwillig aanmelden voor een extra avonddienst om een asielzoeker naar het vliegveld te begeleiden, wordt alles op scherp gezet. Verwacht bij POLICE geen 'policier' in de traditionele zin, met acties en recherchewerk, maar eerder een genuanceerd portret van drie mensen die het beste proberen te maken van hun leven. En toevallig met een functie waarin ze krachtig moeten overkomen.

cast
Omar Sy, Virginie Efira, Gregory Gadebois

duur
98 min.

  • zondag 29 november 2020, om: 20:00
  • woensdag 2 december 2020, om: 14:30
  • vrijdag 4 december 2020, om: 21:00
  • dinsdag 8 december 2020, om: 14:30
De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.