Is het een thriller? Een drama? Of toch een stadswestern, zoals de NRC het noemde? Het spannende THE FURY OF A PATIENT MAN is van alledrie een beetje. Geen bezwaar, want goed voor liefst vier Goya’s – de Spaanse Oscars. THE FURY OF A PATIENT MAN gaat over Curro, een crimineel die we in de proloog van de film leren kennen bij een overval op een juwelierszaak. De roof loopt helemaal in het honderd en Curro belandt voor acht jaar in de cel, terwijl zijn drie partners-in-crime de dans weten te ontspringen. Eenmaal vrij heeft hij een missie: een reboot van zijn relatie met de knappe Ana, met wie hij een zoontje heeft. Ana werkt in een klein Madrileens café en Curro ontdekt dat zij tijdens zijn afwezigheid bevriend is geraakt met stamgast José, die een oogje op haar heeft. José – type stille wateren, diepe gronden – blijkt gaandeweg een even duistere als dubbele agenda te hebben. In het tweede deel van de film komt het dan ook tot een confrontatie tussen de twee mannen. Met een verrassende ontknoping die we hier niet kunnen weggeven. Debuterend regisseur Raúl Arévalo zagen we eerder al als acteur in het relatiedrama AZULOSCUROCASINEGRO (2006), het historische drama TAMBIÉN LA LLUVIA (2011) en de thriller LA ISLA MÍNIMA (2015). Die laatste was minstens zo spannend als THE FURY OF A PATIENT MAN, dat een totaal andere kant van Madrid laat zien dan we kennen uit de uitgelaten films van Pedro Almodóvar. Arévalo heeft verder goed gekeken naar Quentin Tarantino, overigens zonder de stijl van de meester te kopiëren. ‘Een slim geschreven en elektrisch geladen wraakfilm’, aldus de Volkskrant.
cast
Antonio de la Torre, Ruth Díaz, Luis Callejo
duur
92 min.