Terwijl hij werkt aan zijn laatste zelfportret vertelt de hoogbejaarde, expressionistische schilder Jan Sierhuis in deze documentaire over zijn bewogen leven. Een kleurrijk verhaal vol mooie anekdotes.
Jan Sierhuis (Amsterdam, 1928) groeit op in de Jordaan tijdens de crisisjaren. Wanneer hij veertien is wordt zijn tekentalent opgemerkt door Nico Vroom, directeur van de prestigieuze Rijksacademie van beeldende kunsten, en krijgt hij een beurs. De avondopleiding maakt hij niet af – door zijn afkomst voelt hij zich er niet thuis, maar hij gebruikt die jaren wel om een eigen stijl te ontwikkelen. Later raakt Sierhuis betrokken bij kunstenaars uit de Cobragroep, zoals Karel Appel, Constant en Corneille. Willem Sandberg, de legendarische museumdirecteur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, ziet veel in het bijzondere talent van Sierhuis en koopt zijn schilderijen, wat weer een belangrijke impuls is voor zijn carrière die de kunstenaar vervolgt in Parijs – in de jaren vijftig en zestig hét Mekka van de kunst. Ook komt hij veel in Barcelona, waar hij gefascineerd raakt door de Flamenco. In JAN SIERHUIS ZELFPORTRET reizen we met hem terug naar zijn ateliers. ‘De Flamenco bevat alles van het leven’, is een gevleugelde uitspraak van de Amsterdammer, die zichtbaar geniet als gitarist Eric Vaarzon Morel voor hem speelt. Fotograaf Marte Visser debuteert met deze documentaire als filmmaker. Het is fascinerend om te zien hoe het zelfportret waaraan Sierhuis werkt steeds meer vorm en kleur krijgt, terwijl we kunnen genieten van zijn smakelijke verhalen over zijn turbulente leven.
duur
80 min.