Cultuurhistorica en docent filmgeschiedenis Sara Hoogveld verzorgt een vierdelige special over de film noir. In het tweede college uit deze reeks focust zij op de Amerikaanse film noir, met een hoofdrol voor het werk van Edward Hopper.
Vrijwel alle Amerikaanse film noir-klassiekers uit de jaren veertig en vijftig zijn opgenomen in studio’s. De duistere beelden van het nachtleven in de grote stad zijn niet alleen geïnspireerd op misdaadfoto’s uit de tabloids, maar ook op de schilderijen van Edward Hopper. Hij had een pessimistische kijk op de American Dream: eenzaamheid, anonimiteit en vervreemding tekenden het harde leven in New York. Inspiratie vond hij ook op straat tijdens zijn zwerftochten door New York, waarbij hij schetsen maakte voor zijn storyboards. Eigenlijk een cinematografische manier van werken, alsof zijn personages wachten op de film waar zij een grimmige rol in spelen. Vertrekpunt van dit college is Robert Siodmak’s THE KILLERS (1946), gebaseerd op een verhaal van Ernest Hemingway. Ook Hopper baseerde zijn veel geplagieerde meesterwerk Nighthawks op dit verhaal. Alle film noir-elementen zijn al in het schilderij aanwezig. De twee mannen aan de bar doen denken aan de hard-boiled privédetectives, die we kennen van Humphrey Bogart. Een roodharige femme fatale complementeert het gezelschap. Het fluorescerende nachtlicht schijnt naar buiten en maakt de toeschouwer tot voyeur. Er hangt een mysterieuze spanning die verder uitgewerkt wordt in de verfilming van Sodmiak. Hoofdrollen zijn voor Burt Lancaster als ex-bokser en Ava Gardner als het archetype van de femme fatale. Aan de hand van stijlkenmerken bespreken we in dit college tevens enkele klassiekers die de desolate sfeer van Hopper verbeelden.
duur
150 min.