FILMHUIS GOUDA

Styx

In deze indringende Duits/Oostenrijkse film van Wolfgang Fischer raakt een Westerse solo-zeilster verzeild in de internationale immigratiepolitiek.
Susanne Wolff speelt in STYX Rike, trauma-arts in Gibraltar. Aan het begin van de film zien we haar kordaat optreden bij een verkeersongeluk: één gewonde, vijftig hulpverleners. Ze belichaamt het ideaal van de westerse vrouw: hardwerkend, zelfstandig, zelfverzekerd. Maar ze heeft ook behoefte aan een welverdiende vakantie: ze gaat op een solo-zeiltocht met haar kleine zeilboot ‘Asa Gray’, met als einddoel het paradijslijke tropische eiland Ascension. Rike is goed bevoorraad en heeft alles tot in de puntjes voorbereid; wat kan er misgaan? Veel, zo blijkt als ze na een storm vlak naast een zwaar beschadigd en stuurloos vluchtelingenschip belandt met honderden hulpeloze mensen aan boord. Rike waarschuwt de kustwacht, maar die gebiedt haar afstand te houden en verbiedt haar hulp te bieden. Terwijl assistentie langer en langer op zich laat wachten ziet Rike, die als arts gehouden is aan haar eed, zich geconfronteerd met een onmogelijke situatie. Styx is in de Griekse mythologie de naam van de rivier tussen het land van de levenden en de onderwereld. Om over te varen moet je de veerman betalen, anders ben je gedoemd in de bovenwereld te blijven. Regisseur Wolfgang Fischer gebruikt in STYX weinig dialoog en een naturalijke camera-voering om een krachtig commentaar op de westerse onverschilligheid ten opzichte van de vluchtelingencrisis te laten horen. Wolff, zelf een ervaren zeilster en nagenoeg in iedere scène te zien, draagt het drama met verve. Terecht won STYX al meerdere prijzen op internationale filmfestivals.

cast
Susanne Wolff, Gedion Oduor Wekesa, Felicity Babao

duur
94 min.

  • vrijdag 22 februari 2019, om: 21:15

Das schweigende Klassenzimmer

In 1956 besluit een groep middelbare scholieren in Oost Berlijn hun solidariteit te uiten met de Hongaarse Opstand. De consequenties van hun besluit blijken verstrekkend én onomkeerbaar.
Oost-Berlijn, vijf jaar vóór het bouwen van de muur. Kurt Wächter en Theo Lemke zijn twee tieners uit Stalinstadt met revolutionaire aspiraties. Wanneer zij horen dat de Hongaren vechten voor hun recht tot zelfbeschikking, gaat het politieke hart van deze twee tieners sneller kloppen. Tijdens een les op school overtuigen ze hun klasgenoten ervan dat zij hun solidariteit met de Hongaren moeten tonen via een collectieve stilte van twee minuten. Hun school begint onmiddellijk na het incident een onderzoek: het vermoeden is namelijk dat de leerlingen sympathiseren met de westerse kapitalisten, iets wat in het DDR not done is. Theo komt met een leugen: tijdens de Hongaarse opstand is een beroemde voetballer overleden, Ferenc Puskás. Theo en zijn medestudenten vertellen de directeur dat de twee minuten stilte niet als politiek protest bedoeld was, maar als een manier om Puskás te herdenken. Wanneer zelfs de autoritaire minister van Onderwijs zich met dit ‘contrarevolutionaire’ incident gaat bemoeien, rijst de vraag hoe lang deze leugen standhoudt. En wat zal het betekenen voor Kurt en Theo als de waarheid aan het licht komt? Regisseur Lars Kraume (DER STAAT GEGEN FRITZ BAUER) verfilmt met DAS SCHWEIGENDE KLASSENZIMMER opnieuw een waargebeurd verhaal. En wederom slaagt hij erin de geschiedenis boeiend en beklemmend te vertellen.

cast
Jonas Dassler, Michael del Coco, Sina Ebell

duur
111 min.

  • vrijdag 22 februari 2019, om: 15:30

Doubles vies

Een typisch Franse film van auteur-regisseur Olivier Assayas, vol scherpe dialogen. DOUBLES VIES combineert actuele vragen in de uitgeverswereld charmant met persoonlijke relaties, ironie en humor. Soms hilarisch, altijd interessant.
Olivier Assayas’ vorige films waren THE CLOUDS OF SILS MARIA en PERSONAL SHOPPER (beide met Kristen Stewart). Als regisseur en scenarist was hij betrokken bij meer dan veertig films. In DOUBLES VIES (Engelse titel NON-FICTION) wordt vooral veel gepraat. Eén-op-één, in een groep, in een café, bij een radio-interview, bij het signeren van een boek, in bed, bij een dinnerparty. Door tijdens de discussies de camera telkens van de één naar de ander te richten wordt de kijker meegezogen in de gesprekken – alsof je zelf zou kunnen meepraten. De hoofdrollen worden gespeeld door Guillaume Canet (uitgever Alain, die zorgen heeft over de toekomst van zijn bedrijf), de altijd uitstekende Juliette Binoche (Alain’s vrouw Selena, een TV-actrice) en Vincent Macaigne (als hipster en schrijver Léonard). Zijn kordate vrouw Valérie wordt gespeeld door stand-up comédienne Nora Hamzawi, die in haar eerste filmrol meteen opvalt. Deze vier vormen het hart van een typisch Parijs intellectueel milieu waarin veel wordt gesproken, gelachen, gediscussieerd en gedronken. Aan de buitenkant gaat het dan voornamelijk om actuele vragen in  het uitgeversleven: e-book, audioboek of hardcover? Bibliotheek of Google? Staat de digitale toekomst al vast of juist helemaal niet? Niet dat er antwoorden worden gegeven, het gaat om de discussie waarin veel argumenten heen en weer gaan. Aan de binnenkant spelen veel klassiekere kwesties: liefde, affaires, geloofwaardigheid, trouw, status en geluk. Regisseur Assayas weet al die facetten in DOUBLES VIES uiterst aanstekelijk te verweven, en gebruikt daarbij talrijke verwijzingen naar films, literatuur en muziek.

cast
Guillaume Canet, Juliette Binoche, Vincent Macaigne |

duur
108 min.

  • vrijdag 22 februari 2019, om: 18:45
  • maandag 25 februari 2019, om: 20:30
  • zondag 3 maart 2019, om: 11:00
  • woensdag 6 maart 2019, om: 20:30
Gesponsord
De Uitloper - Ontwikkeling en design door CTRS.