Quedlinburg, 1919. Bij de inwoners van het stadje aan de rand van de Harz zijn de gevolgen van de Eerste Wereldoorlog nog dagelijks voelbaar. Elk gezin heeft wel een dierbare verloren. Zo ook dokter Hans Hoffmeister en zijn vrouw Magda: hun enige zoon Frantz sneuvelde aan het front. Hij zou zich dit najaar verloven met Anna (Paula Beer), die intussen liefdevol is opgenomen bij het echtpaar. De twee hopen dat Anna de draad weer oppakt en het leven kan omarmen, maar het gemis drukt zwaar op haar. Elke dag bezoekt Anna het kerkhof. Ze is verbaasd als ze op het graf van Frantz roosjes aantreft, en een dag erna een jonge onbekende man bij het graf ziet staan. Deze Fransman, Adrien Rivoire (Pierre Niney), klopt ’s avonds aan bij de Hoffmeisters om te vertellen dat hij voor de oorlog bevriend was met Frantz – ze studeerden samen in Parijs. Maar hij krijgt de kans niet, Hans wijst hem de deur: ‘Elke Fransman is een moordenaar van mijn zoon.’ Toch komt het contact tot stand en krijgt Rivoire alsnog de gelegenheid om zijn verhaal te doen. Er ontstaat zelfs genegenheid voor de man, die net als de familie in diepe rouw is. En eindelijk stelt Anna zich voorzichtig open voor iemand anders, tot haar vertrouwen in hem wordt geschonden. De zeventiende speelfilm van François Ozon is een vrije bewerking van het anti-oorlogsdrama ‘Broken Lullaby’ (1932) van Ernst Lubitsch. FRANTZ ontrolt zich in een weldadig tempo en in prachtig zwart-wit – soms overvloeiend in zachte kleuren. In het klassiek aandoende en aangrijpende drama over schuldgevoelens, vergiffenis en liefde speelt Ozon met waarheid en fictie. Niets is wat het lijkt.
cast
Pierre Niney, Paula Beer, Ernst Stötzner, Marie Gruber
duur
113 min.