Na zijn veelgeprezen debuut A SINGLE MAN gooit regisseur en mode-ontwerper Tom Ford het over een heel andere boeg. Zijn nieuwste drama is een even stijlvolle als duistere thriller, die niemand in de koude kleren gaat zitten.NOCTURNAL ANIMALS is zo’n film die zich nergens mee laat vergelijken. Nou ja, misschien met een baboesjka-pop: het drama bevat een verhaal-in-een-verhaal, waardoor je twee films krijgt voor de prijs van één. En nog mooier: beide verhalen zijn ingenieus met elkaar vervlochten. Het hoofdverhaal gaat over veertiger Susan Morrow (Amy Adams), een rijke en succesvolle galeriehoudster. Ze woont in een superluxe villa en heeft een knappe echtgenoot, maar echt gelukkig is ze niet. Op een avond wordt bij haar een pakketje bezorgd met het manuscript van een boek. Dat blijkt geschreven door haar ex Edward Hastings (Jake Gyllenhaal), die zij twintig jaar eerder bruut in de steek heeft gelaten. Zijn roman Nocturnal animals is opgedragen aan Susan, die meteen begint met lezen. En daarmee start de tweede verhaallijn: het verhaal uit het boek. Dat blijkt een onvervalste thriller, waarin ene Tony Hastings (Gyllenhaal in een dubbelrol) met zijn vrouw en puberdochter op vakantie gaat. Tijdens hun rit door Texas worden ze ’s nachts klemgereden en overvallen door een stel hillbillies. Hoe dat afloopt kunnen we hier niet verklappen, behalve dat Tony vervolgens met een eigengereide sheriff (Michael Shannon) op zoek gaat naar de daders. Ford switcht tijdens NOCTURNAL ANIMALS voortdurend tussen beide verhaallijnen, inclusief flashbacks naar de jonge Susan en Edward in gelukkiger tijden. Knap gedaan, want Adams en Gyllenhaal zien er dan écht twintig jaar jonger uit. Maar het knapst is de nachtelijke overval: met stip de meest ijzingwekkende filmscène van het jaar.
cast
Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon, Aaron Taylor-Johnson
duur
116 min.