In dit oogstrelende speelfilmdebuut vol symboliek volgen we de 14-jarige May, die de derde vrouw wordt van een welvarende landeigenaar. Zij wordt geacht hem een zoon te schenken. We zijn in Vietnam, 19e eeuw…
Vanaf het eerste shot weet THE THIRD WIFE met zijn beeldschone cinematografie indruk te maken: een boot vaart op een stille rivier tussen de paradijselijke Vietnamese bergen door. Op deze boot zit de tiener May, die – al glijdend met haar vingertoppen over het serene water – op weg is de derde vrouw te worden van een rijke zijdekweker. Voor ze het weet ligt May naakt op bed en glijdt er, geheel volgens traditie, een eierdooier vanaf haar hals tot aan haar navel. Nadat haar patriarchale echtgenoot Hung het bolletje eigeel van haar buik heeft opgeslokt, bedrijft hij zonder enige vorm van emotie de ‘liefde’. De toon van THE THIRD WIFE is daarmee gezet: sensueel op het oog, maar onder het oppervlak wreed en meedogenloos. Het tekent de repressieve polygame omgeving waarin de jonge May gedwongen wordt te (over)leven. Gelukkig vindt ze nog wat warmte bij haar ‘zussen’, de twee andere echtgenoten. Maar ook tussen de drie vrouwen heerst er een duidelijke hiërarchie. Pas als May zwanger wordt en Hung een zoon schenkt, kan ze bovenaan de rangorde eindigen. De THIRD WIFE is het indrukwekkende debuut van de Vietnamese filmmaakster Ash Mayfair, die de film realiseerde met steun van Spike Lee’s productiefonds 40 Acres and A Mule Filmworks. Het NRC beschrijft deze zo goed als dialoogloze film over het gedwongen huwelijk als ‘venijnig mooi’. De Volkskrant deelde de film vier sterren toe en beschrijft ieder beeld in THE THIRD WIFE als ‘betekenisvol en beladen’.
cast
Hong Chuong Nguyen, Long Le Vu, Nu Yên-Khê Tran
duur
96 min.