Op haar zestigste verjaardag koopt Lara alle resterende kaarten voor het pianorecital die avond, van haar getalenteerde zoon Viktor. Het wordt een bijzonder bewogen dag, want moeder en zoon hebben elkaar al jaren niet meer ontmoet, en niet voor niets. Een zorgvuldig opgebouwd portret van de maker van OH BOY (2012) over hoe gefrustreerde artistieke ambities hun schaduw kunnen werpen op een volgende generatie. Maar ook over jezelf ontdekken en het lef om risico's te nemen.
Vandaag wordt Lara (Corinna Harfouch, DER UNTERGANG) zestig, hoewel duidelijk is dat ze dat niet gaat vieren. Het is ook de dag waarop haar zoon Viktor (Tom Schilling (WERK OHNE AUTOR, OH BOY) in de stad een pianorecital zal geven en daarbij een eigen compositie zal spelen. Het zou een verjaardagscadeau kunnen zijn, ware het niet dat Viktor al jaren geleden zijn veeleisende moeder ontvlucht is. Verrassend genoeg koopt Lara de laatste concertkaarten op en deelt deze uit aan mensen uit haar omgeving en uit haar verleden.Net als in zijn eerdere succesfilm OH BOY (2012), heeft regisseur Jan Ole Gerster genoeg aan slechts één dag met ontmoetingen om vol nuances een complex personage en haar geschiedenis te schetsen. Laagje voor laagje onthult hij telkens iets meer van Lara, die de wonden verbergt die het leven haar – of misschien vooral zij zichzelf – heeft aangedaan. Die wonden hebben haar echter duidelijk getekend. En in het verlengde daarvan is vooral haar zoon niet ongeschonden gebleven. Geen kijker die de gevoelige en getalenteerde Viktor enige rancune zal ontzeggen, wanneer langzaam duidelijk wordt onder wat voor regime van artistieke ambities en menselijk onvermogen hij heeft moeten opgroeien. Zo rechtlijnig liggen de zaken echter niet in LARA en gelukkig maar. De zoektocht naar wie je eigenlijk bent, wie je kan worden, of wie je had kunnen zijn – dat speelt bij zowel moeder als zoon een centrale rol. Ook als je al zestig bent. Ook als je (nog) geketend bent aan je verleden. Corinna Harfouch weet met haar subtiele gezichtsuitdrukkingen een keur aan emoties over te brengen. LARA schetst een levensecht, geschakeerd beeld van relaties en mensen, verscheurd tussen de angst te mislukken en het lef om dat risico te nemen. Het maakt deze intelligente en zorgvuldig opgebouwde film boeiend van begin tot einde.
cast
Corinna Harfouch, Tom Schilling, Volkmar Kleinert
duur
98 min.