Pakkend en indrukwekkend geënsceneerd narcotica-drama in Teheran, is tegelijk een uit het leven gegrepen, intense politieke thriller rond de epidemische vormen die drugs, corruptie en ongelijkheid heeft aangenomen in Iran.
In Iran staat op de allerkleinste drugsovertreding al de doodstraf — waarom als dealer dan niet meteen ambitieus te werk gaan? Paradoxaal genoeg heeft dit strenge regime geleid tot miljoenen gebruikers en een welig tierende handel. In deze context leidt Samad (Payman Maadi, A SEPARATION) een team van de anti-narcotica-brigade in Teheran. De arrestatie van een kleine dealer brengt hen na een jaar vergeefs zoeken, eindelijk op het spoor van een grote speler, Naser Khakzad (Navid Mohammadzadeh). Samad en zijn collega’s zijn autoritaire en soms intimiderende, maar ook bevlogen politiemannen. Een onbeschreven blad is geen van hen. Gebeurtenissen in het verleden, zowel op het werk als privé, spelen de continu botsende collega’s nogal parten.Waar een doorsnee politiefilm zijn hoogtepunt zou vinden in Naser’s arrestatie, vormt dit in JUST 6.5 pas de aftrap van een complexer drama. In volle vaart wordt de kijker ondergedompeld in het drugsleven van Teheran, in en buiten het politiebureau. Naast de politieman en de crimineel spelen allerlei personages groot en klein een rol. Verhitte dialogen, ondervragingen en rechtbankprocedures schetsen een divers en intrigerend beeld van de gang van zaken, met menig onverwachte wending en afgewisseld met politieacties die zo indrukwekkend zijn geënsceneerd dat je ze niet gauw vergeet. In JUST 6.5 liggen tussen goede daden, de beste intenties, persoonlijke drijfveren en het foute pad slechts flinterdunne grenzen. Nauwelijks iemand lijkt zich te kunnen onttrekken aan het systeem, dat geen winnaars kent. De politie vecht tegen een onmetelijke vijand, en ondertussen tegen de verlokking zich om te laten kopen. De gewone man probeert het beste te halen uit een uitzichtloos bestaan. De zwaardere jongen denkt met voldoende geld onaantastbaar te zijn.Ondertussen schitteren de ware, grote criminelen door afwezigheid. Maakt dat de strijd zinloos? Is Iran daardoor gedoemd? De Iraanse censuur zag opmerkelijk genoeg in de film niet het onvermogen van de staat tegenover een tsunami van drugsverslaafden, maar juist het gezag dat zegeviert. Daardoor kunnen wij genieten van een vaardig gemaakt en tegelijk kritische inkijk in de narcotica-strijd, zo transparant als we dat zelden in een ander land te zien krijgen.
cast
Payman Maadi, Farhad Aslani, Navid Mohammadzadeh
duur
135 min.